Dinsdag 8 november dagje Santiago

8 november 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond was men druk bezig kerstverlichting te hangen in Santiago. Kerk en gebouwen zijn mooi verlicht.

576946AD-4B93-4CE2-8DD2-4FDF3ECBF49FC6896EEA-2042-4BD6-9593-F77B5BE480CA7DF9CB87-6C20-4E02-9489-381284F8F9CCD7EBF042-AF4D-4626-A710-7106C11AA56E

Helaas geen uitslapen voor mij van morgen😩. De gast in de kamer naast me is om 6 uur aan het telefoneren. Japanees hoorde ik later en hij woont in Toronto in Canada. Cindy kent hem en hij heeft daar een camino restaurant.  Heb een kwartier gewacht en daarna toch op de deur geklopt. Hierna is het stil geworden. Jammer dat ik geen oordopjes had ingedaan vannacht😩.  Om 8.30 uur uitgebreid ontbijt zoals je dat in een Nederlands hotel ook hebt. Jam maar ook vlees en kaas voor op brood. Vers fruit en yoghurt, tomaat en diverse cake soorten.  Hospederia San Martin Pinario is in 2010 begonnen met hotel faciliteiten. Tot die tijd was het een klooster. De eerste 2 verdiepingen zijn hotelkamers. Op de 3e verdieping is het seminarie gehuisvest. Zowel de opleiding en huisvesting van priester studenten en op de 4e etage is de mogelijkheid voor pelgrims om te overnachten. In totaal kunnen hier 180 gasten verblijven.

9EF6B8EF-8872-45C5-B71B-9C2403A1426F

Ik ga om 12 uur naar de pelgrimsmis en zorg dat ik op tijd aanwezig ben voor een zitplaats.

578BB1C9-8D6D-4035-96D4-CEC0C138D54C9B1E0A6E-B78D-4825-B9A3-011FF09743B1

De namen van pelgrims die afgelopen 24 uur zijn aangekomen en zich hebben laten registreren bij het pelgrimsbureau worden genoemd voor de H. Mis. Uit welk land ze komen en waar men gestart is. Dat is vanmorgen niet gebeurd, of ik heb het niet gehoord. Daar alles in het Spaans is?  De botafumeiro, het zilveren wierookvat  dat 100 kg gevuld weegt en voor in de kathedraal hangt is een ware belevenis wanneer het door het voorschip wordt gezwaaid. Vroeger was dat om de reuk van de aangekomen pelgrims te verdoezelen😉 Nu is het ook een geweldige toeristische attractie. Wordt heen en weer geslingerd door 8 mannen, de tiraboleiros mbv een katrol systeem.

34E8D794-6415-4366-941E-61C41ADF71F8

Helaas vanmorgen niet. Maak een wandeling naar het park met heel oude dikke eucalyptus bomen en diverse standbeelden.

E8F5A61D-8E66-4ED4-B375-C23CF06FD8C6154940C5-91DD-4EF5-A93F-C4E6F0369BBFA5FE1751-6674-474D-8D5B-E8F67760649E156CA174-26F6-46C2-8B6D-A429BA5BA3A39179599F-6F4F-496B-93A7-03066D10B311

Mooi uitzicht van bovenaf op de kathedraal.

7BA79C05-DAA5-45DC-86DE-299E2DCE753D999F2367-A4DB-46CB-833D-AC38913BE7F1

Ga naar de markthallen waar vis, vlees, brood, groenten en fruit verkocht worden. Maar eet eerst samen met Lydia het laatste oude brood en kaas. Morgen gaan we met de Flixbus naar huis. Marja heeft de terugreis voor ons kunnen om boeken. We zijn hier heel blij mee. Van vrijdag naar woensdag. We hadden wel nog met de bus naar Finesterra kunnen gaan, dat had voor ons geen meerwaarde. Morgen een half uur lopen naar het busstation buiten de stad. Kunnen we afscheid nemen van de rugzak 🎒 🤓 Die mag onder in de bus. 11.50 uur vertrek naar Parijs waar we donderdagmorgen rond 8 uur zijn. Daar meer dan 3 uur wachten en overstappen op de bus die ons naar Eindhoven brengt. Aankomst rond 18.45 uur donderdagavond. Wordt een lange zit. De  “ontberingen “, soms slecht slapen en het herbeleven van de vele ontmoetingen ieder met een eigen verhaal. Janine komt ons ophalen. Wat een weerzien zal dat zijn na 6 weken 😊
Dank aan alle volgers, voor hun positieve woorden.
Groet Miets

1. Karin:
    8 november 2022
    Ik wens je een hele mooie en rustige reis naar huis Miets. Bedankt voor de mooie verhalen elke dag.
  2. Hanny:
    8 november 2022
    Gefeliciteerd Miets met het volbrengen van Camino del Norte. Wat een prestatie en wat een ontberingen en wat een indrukken en ontmoetingen.
    Maar ook fijn om je weer te zien bij ons kaartclubje. We hebben je gemist.
    Tot snel en wel thuis.
    Home sweet home.
  3. Astrid:
    8 november 2022
    Proficiat Miets met het volbrengen van de lange tocht (Camino del Norte) Ik neem mijn petje voor je af. Echt een super prestatie 👍👍. Een fijne avond nog een een goede terugreis.
  4. Rezy Snijkers:
    8 november 2022
    Geweldig Miets dat dit weer naar ieders tevredenheid gelukt is. Je bent een doorzetter en wat je voor hebt heb je niet achter. Dat heb je nu maar weer eens laten zien.. Benieuwd naar je volgende uitdaging hoop ik je spoedig weer te zien.. Gr Rezy
  5. Dre Reinders:
    8 november 2022
    Geweldige sportieve en mentale prestatie heb je geleverd. Ik ken je broer Peter veel beter dan jouw maar uit je reisverslagen maak ik de echte Beunen trekjes op: doorzetten, oog voor detail en de hele wereld willen ontdekken. Mooi!
  6. Veronic Thiessen:
    8 november 2022
    Miets, je mag heel trots zijn op jezelf dat jij dit avontuur helemaal tot een goed einde hebt gebracht en ons van heel veel dingen hebt laten meegenieten, ook de tegenvallers... en dan toch stug door gaan. Een heel goede thuiskomst gewenst en dan lekker lang uit relaxen, dat heb je verdiend !!
  7. KeesS:
    8 november 2022
    Dank voor je prachtige proza en mooie avonturen.
    Respect.
  8. Ton:
    Beste Miets (als ik u zo mag noemen) en Lydia,
    Hartelijk dank voor de prachtige verhalen en foto’s van jullie camino.
    Ik heb er volop van genoten. Jammer dat jullie de tour niet met z’n drieën hebt kunnen voltooien, jullie hebben het allemaal niet cadeau gekregen, dat is wel duidelijk. Erg veel respect voor jullie conditie en doorzettingsvermogen. Goede thuisreis gewenst.
  9. Twan:
    9 november 2022
    Dag Miets, bedank dat je ons een leuke "inkijk" hebt gegeven tijdens je Camino-tocht. Goede terugreis!
  10. Els Jacobs:
    9 november 2022
    Miets ook ik bedank je voor de mooie verhalen en foto’s.
    Super dat het tegenwoordig mogelijk is om contact met elkaar te hebben.
    Goede thuisreis.
  11. Anne-Miek:
    11 november 2022
    een topprestatie Miets. en weer WELKOM in NL>
  12. Thea:
    16 november 2022
    Sorry voor de late reactie‼️😬
    Heb genoten en in gedachten meegelopen🤗
    ( moest soms pauzeren🤗😅😂🤣)
    Zal de e-mails ook missen van jou mooie avontuur 6 weken lang‼️😲
    Maar GROOT CHAPEAU VOOR JEZELF‼️👍🙏🏻👏