Zondag 7 april dag.20 St. Jean-Roncesvalles

7 april 2024 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Onze lieve heer heeft geweten wat goed voor me was door de 2 pelgrims waar ik de kamer mee zou delen, ergens anders onderdak te geven 🤓 De bedden blijven onbeslapen?         Er zijn schijnbaar problemen bij de Franse spoorwegen. Waardoor er gisteren weer geen trein was vanuit Bayonne tot St. Jean. We zitten net te eten komen 4 laatkomers die met een bus zijn moeten komen. Laat ik daar toch eentje van kennen van vroeger. Marina Horsmans uit Maria Hoop bij Echt, mijn geboortedorp. Trof haar vaker met uitgaan en toevallig tijdens de pelgrimsmis in Roermond 17 maart. Om 6.45 uur gewekt worden door een nonnenkoor met Who’s love the Lord! Wat wil ik nog meer 🤓 De plastic bak met kleren mee naar beneden nemen, daar rugzak en schoenen niet mee naar boven mochten gisteren. Ben me bewust dat ik nu net zo te werk ga dan andere pelgrims en mijn slaapplek reserveer of laat reserveren. Om de taxi naar Orisson te nemen was wederom een goede keuze. Vanuit St.Jean is het 8 km klimmen van 190 naar 800 meter tot Orisson. Om 8.15 uur sta ik startklaar

IMG_0459IMG_0455

en begin de klim naar 1095 m waar de Vierge (maagd) de Biakorri met kind op de arm staat. Het is perfect wandelweer. Niet te warm, niet te koud met af en toe een flink windje op de open stukken, die er genoeg zijn. De vogels hebben goede zin en zingen hun hoogste lied. Het klinkt als: viet viet. Snel, sneller, die kunnen me wat. In de berm staat een prachtige orchidee, mannetjeorchis genaamd.

IMG_0463

Mijn bril valt schijnbaar op, krijg regelmatig een compliment 🤓. Onderweg verschillende gedenktekens voor overledenen.

IMG_0538IMG_0479IMG_0467

De route is goed bewegwijzerd met rood-wit en later aangevuld met gele pijlen die vaak reflecterend zijn.

IMG_0523

Handig in het donker. Verdwalen is onmogelijk zou ik denken! Boven de boomgrens staat een enkele boom met af en toe een hut.

IMG_0471

Het eerste gedeelte gaat over geasfalteerde weg, daarna gras en steenachtige paden. Het voelt goed om hier te lopen met al mijn herinneringen. Vooruit en terugkijkend. Gisteren is opeens voorbij en morgen is aan niemand beloofd 😉 Na 4 km staat ze daar, hoog op een berg uitkijkend over het schilderachtig mooie landschap de Vierge de Biakorri met kind. Zowel het beeld als de kunstbloemen hebben geleden van het weer en hun beste tijd gehad.

IMG_0480

Kuddes paarden die hier vrij rondlopen, een mooi gezicht.

IMG_0485

Het notitie blokje van de firma Lenders uit Kessel, asperge en preiplanten telers,  komt weer prima van pas om aantekeningen te maken die ik later verwerk in mijn blog 😉 Op de open vlaktes staan muurtjes. Vraag me af waar ze voor zijn. Om erachter te kunnen plassen?

IMG_0524

Een Fransman staat met zijn bus in een inham. Hij doet goede zaken, verkoopt van alles en nog wat. Koffie, thee, kaas, fruit. Zie zelfs regencape‘s hangen. Iedereen stopt hier. Ik eet een banaan met multi fruitsap.

IMG_0494

Loop een stuk over met echtpaar uit Alkmaar Suus en Hans die ook vanuit Orisson gestart zijn en in 2022 met de tandem vanuit Nederland naar Santiago zijn gefietst. Ik bemerk onder het lopen dat mijn invisible, lichtgewicht onderbroek aan het zakken is. Gelukkig kan ze nergens heen en blijft in het kruis hangen😉Om 12 uur pauzeer ik na 12 km bij de nood Albuerge Izandorre. Ga achter het huisje, uit de wind zitten. De wind fluit om de oren op deze hoogte.

IMG_0507IMG_0492

Begrijpelijk dat de pelgrims die afgelopen weken met regen, sneeuw en heftige wind deze berg zijn overgegaan het zo koud hebben gehad. In het gras staan aparte gele bloemen die op een trompet lijken. Is de gele hoepelrok narcis.

IMG_0520

Na een stenen kruis Thibaut, waar pelgrims herinneringen achterlaten gaan we door een kleine pas waar rechts een stenige hut staat om te schuilen met tel.nr. 112 op.

IMG_0497IMG_0504

Na de Rolandsbron komen we de provincie Navarra in Spanje binnen over de Col de Bentarte op 1326 m hoogte. Daarna komt de Col de Lepoeder in zicht.

IMG_0528IMG_0529IMG_0534

Het hoogste punt op 1437 m.  Via een stijl, stenig pad waar nog sneeuw ligt omlaag om daar te bepalen hoe je naar Roncesvalles gaat.

IMG_0532

In het begin zeer stenig pad, dat later wat vlakker wordt tussen de bomen door. Alternatief is het rechter pad dat wel 800 meter langer is over de Ibañeta pas. Wordt aangeraden bij slechter weer. Ik kies voor het stenig pad daar dit veel rustiger is. Loop met de Braziliaan Elbirico omlaag en later treffen we de Engelse Abbey. Samen komen we rond 13.30 uur aan bij het klooster. Check in en probeer mijn bednummer te wijzigen in een onderbed. Dat lukt daar  Liana nu achter de balie zit 😊. Lig op de 2e verdieping bed nr. 225. Lift is nog niet gemaakt dus  meer trappen lopen. Prima. In de grote keuken voor de pelgrims kan ik na het douchen aan mijn blog werken. Kopje thee erbij met sultana’s en mijn dag kan niet meer stuk. Ga om 18 uur naar de kerk en om 19 uur eten in hotel Roncesvales staat op mijn kaartje. Boek voor morgen nacht overnachting in St. Jean waar ik afgelopen nacht ook heb geslapen, Albuerge Beilari. Dinsdag ga ik mijn Franse vriendin Marie-Jo bezoeken die ik in 2013 tegen ben gekomen op de camino Frances. Ze woont in Orgères in Bretagne ongeveer 700 km hiervandaan.

1. KeesS:
    7 april 2024
    Wat ben je toch een wijze vrouw Miets. Deze ga ik onthouden.

"Gisteren is opeens voorbij en morgen is aan niemand beloofd."

Verder schrijf je zo gedetailleerd dat het lijk of ik met je meeloop.
    Of is dat wishful thinking.!!!!

Groetjes
  2. Irma Schrooyen:
    7 april 2024
    Alweer een keimooi verslag. Ik voel het gelukshormoon bij jou groeien.
    Wat een ondernemingslust!
    Geniet er verder van.
    Ik geniet hier van je verslagen.
    Groetjes
  3. Titia:
    7 april 2024
    Wat fijn dat je toch nog dagje daar hebt kunnen genieten🙏👍
    Volgens mij zijn die stenen muurtjes de afscheidingen van de weiden en eigendom. Staan op meer plaatsen in Spanje.
    Lekker morgen naa St.Jaen pied de port en dan naar Bretagne.🚗🚗
    Goede reis erheen👍
  4. Annie:
    Geweldig, 🍀weer een ervaring rijker,👍
  5. Marian Beurskens:
    7 april 2024
    Goeie keuzes gemaakt Miets!!
    Goede reis nog
  6. Margreet:
    7 april 2024
    Hoi Miets, wat leuk dat je naar Marie Jo gaat. Ik heb ook nog contact met haar. Doe haar de hartelijke groeten 🥰
    Groetjes, Margreet
  7. Mien Olislagers:
    7 april 2024
    Hoi Miets weer een prachtig verhaal van de belevenissen van vandaag , het is geweldig wat je allemaal tegen komt en dan nog bekende mensen uit je geboorte plaats .
    Alvast welterusten en een veilige autoreis naar je vrienden in Frankrijk groetjes Mien.
  8. Thea:
    8 april 2024
    Wat fijn,dat jij voor ons loopt😍👍En wij vanuit de luie stoel daardoor ( mee lopen ) en genieten😍👍😇

Jouw reactie