Vrijdag 5 april Dag 19 Roncesvalles vertrekdag.

5 april 2024 - Villava, Spanje

Dag van de overdracht aan onze 8 collega’s die vanmorgen aangekomen zijn uit St. Jean Pied de Porte. Het is mooi geweest. De vermoeidheid neemt toe. Het zijn dan ook lange dagen wanneer je wekdienst hebt om 6 uur en de boel afsluit om 22 uur ‘s avonds.     De hele dag zijn we in de weer op een paar uurtjes na in de morgen na het poetsen en koffiedrinken.                                             Afgelopen nacht 242 overnachtingen. Zoveel dat ook de winter herberg in gebruik is genomen. We hebben pelgrims weg moeten sturen. In deze herberg was geen plek. Gelukkig in La Posada en casa Sabina had men nog enkele kamers vrij. Wel voor een andere prijs😉 Verder hebben we 2 tent slapers buiten waarvan één met een hond. Die ‘s nachts niet binnen kunnen. Sjaak had weer een sterk verhaal over plassen in de tent ‘s nachts. Hiervoor had hij tijdens zijn vele reizen, een lege bus van jodekoeken mee. Dit woord mag nu niet meer gebruikt worden 🤓. Waar hij onderweg zijn sokken in bewaarde. Dat ging dus een keer mis en had hij ‘s morgens natte sokken😉

€ 217,- heeft het donativo potje in de wasserij opgebracht afgelopen 2 weken voor het gebruik van de centrifuge. Dit geld gaat naar de werkgroep hospitaleren van het Sint Jacobs Genootschap in Utrecht. Die organiseren hiervan ieder jaar een kennismakings/instruktie bijeenkomst in Holten en een terugkomdag.                                           We hebben 201 wasjes x €3,- gedaan en 180 keer de droger gebruikt x €4,-. Dit geld gaat naar het klooster €1323,-.

Als afsluiting een hectische ochtend. Een groep van 24 Koreanen hadden mooi hun koffers e.d. buiten gezet om door ons naar het bagage hok gebracht te worden. Dit ging niet door. Een vrouw die een beetje Engels sprak werd uitgelegd dat ze met een van ons de koffers binnen in het hok mochten zetten. Een gemurmel van heb ik jou daar. Met puffen en steunen lukte dit. We vragen ons af wat er allemaal meegenomen wordt daar de koffers super zwaar zijn. Om 7 uur vertrekken ze in colonne.

We starten vlijtig na het ontbijt aan onze laatste poetsronde. Daarna onze eigen kamers, badkamers en keuken doen zodat de nieuwe groep fris en schoon kan beginnen. Breng mijn spullen naar de auto en herpak de fietstassen.

We krijgen als dank van het collegiata ( klooster) een zak vol met souveniertjes, Spaanse kaas en drank via Thera onze Jeffe (hoofd) deze 2 weken aangereikt. Ik kan mooi alles in de auto doen. De anderen zullen het mee moeten nemen in hun rugzak naar huis. Om 10.30 uur is de sleutel overdracht. Tevens worden de minpunten benoemd mbt poetsmateriaal, daklekkages, lift die het nog niet doet, soms geen warm water, waskeuken waar de drogers niet genoeg drogen e.d. De leuke en speciale dingen eveneens. Als afsluiting gaan we met beide groepen in Casa Sabina eten. Tanja, Sjaak, Huub en Dimph gaan met de taxi naar St. Jean Pied de Porte. En morgen van daaruit met de trein naar huis.  Thera blijft nog in Roncesvalles en gaat morgen met de bus naar Pamplona. Cor gaat al wandelend tot Burguette en dan morgen verder met zijn camino naar Santiago. Dan gaat voor mij om 14 uur ook het grote avontuur beginnen 🤓Eerst afscheid nemen van  mijn groep. Toch wel even een emotioneel moment. Zeg direct erbij dat ik niet wil kussen.

341b88b6-52dd-428a-a712-ee3fac15484e68667460-cac3-4022-b357-0f6ee5c09151

Al zwaaiend vertrek ik in eerste instantie bergafwaarts. Mijn handen stevig aan het stuur. Er waait een straf windje recht van voren. Het is niet echt koud, ben toch blij met mijn jasje. De wind bemoeilijkt het fietsen en goed opletten. Ga via Google maps en kijk hoever ik wil gaan vandaag. Telefoon gaat erg snel leeg ondanks vliegtuig stand. De powerbank eveneens. Ik dacht dat de route naar Pamplona vrij vlak zou zijn. Dat valt een beetje tegen. Komt het gevoel van 2012 terug toen ik met They vanuit Nederland naar Santiago ben gefietst. Bergop stap je niet af en wanneer je bergaf gaat ook niet. Heb ik toch enkele malen gedaan. In de berm stond de gele primula in bloei, zo mooi.

Brem bloeit ook al. De fietsroute stuurt me regelmatig over het wandelpad. Niet erg succesvol met gaten en stenen.

Nadat dit een paar keer gebeurd is  ga ik terug naar de N135 waar de auto’s rijden. Kom regelmatig wielrenners tegen die de  hand opsteken. Om 17 uur stop ik in Villava na 46 km. De Albuerge municipal waar ik naartoe wilde gaan is gesloten. Vraag aan een man wandelend met z’n hond of er nog een Albuerge is. Hij verwijst me naar die van de Amigos del Camino Santiago. Albuerge Basilica genoemd. Een gebouw uit de 12e eeuw. Is van buiten en van binnen wel te zien. Zeker waar mijn fiets staat.

IMG_0395IMG_0391IMG_0389IMG_0415

Ga na het douchen het stadje in. Op pleinen en straten veel spelende kinderen en hun ouders. Prachtige muurschilderingen overal.

IMG_0409IMG_0411IMG_0408IMG_0404

De laatste vind ik het leukste. Krijg de tekst niet vertaald met Google translate. Staat iets van Baskisch bij? Koop wat te eten in de supermarkt. De huiskatten vinden het ook gezellig en springen zo op tafel waar meerdere pelgrims iets eten.

Bel nog even met Janine die een 3 daagse cursus in Amsterdam doet.

We hebben nog interessante gesprekken. USA Brazilië Spanje Frankrijk. Met handen en voeten en wat Engels lukt dit wel. Ik slaap op een zaal met 16 bedden.

Hoop dat er niet teveel snurkers zijn🤨. Ga morgenvroeg bekijken of ik verder fiets of terug ga. De herinneringen spelen me parten.