Donderdag 4 april dag.18 Roncesvalles

4 april 2024 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen heb ik Marjan en Petra niet meer gesproken. Heb ontbijt en avondeten maken als taak voor ons team hospitaleros. Met het zieke meisje uit Taiwan ging het vanmorgen iets beter. Ze ging toch lopen en zou kijken hoe het ging. Bon camino voor haar. Vanmiddag stond ik in de waskeuken waar de centrifuge overuren maakt. Iedereen doet een handwas en buiten droogt het goed.

IMG_0367

Gisteren was de eerste dag hier zonder regen en vandaag was eveneens een perfecte wandeldag. Na het poetsen vanmorgen waarbij de omkastingen toch weer bruin zijn door lekkend water uit de houten balken,

IMG_0331

breng ik vast mijn overtollige bagage naar de auto. Een klein tasje kleren was genoeg geweest. Tussendoor wordt er niet omgekleed, hoogstens 1x hadden de heren een korte broek aan. We kunnen tussendoor een wasje doen. Tijdens de lunch bij casa Sabina komt weer een grote groep Amerikaanse buspelgrims aan. De derde groep die we gezien hebben deze week. Zeer luidruchtig aanwezig en dan die herkauwende taal. Meer vrouwen dan mannen. Zijn vrouwen reislustiger vraag ik me af?           Ze hebben hetzelfde bus menu als de andere groepen. Chorizo en bloedworst vooraf. Daarna een groot bord salade om te delen en een varkens hiel met aardappelen. Afsluitend het dessert van de chef. Een keer was het bijna mis gegaan daar het aan ons geserveerd werd en niemand had dit besteld.                       Wanneer we terugkomen bij het klooster staat het al vol wachtende pelgrims om ingeschreven te worden voor hun gereserveerde bed.

IMG_0368

Door al die reserveringen is het echte camino gevoel aan het verdwijnen. Iedereen gaat voor zekerheid van een bed. Voor vannacht waren dat er gisteravond al 166 en dan die overdag nog binnen komen. Tevens bagagetransport. Het hele hok zit vandaag vol met meer dan 50 rugzakken en rol koffers.
Buiten ligt een enorme berg afval en dat iedere dag. Recyclen van het wegwerp beddengoed zou een goed idee zijn.

IMG_0366                                                Later in de middag spreekt een Koreaan me aan die z’n slippers is kwijtgeraakt. Had ze in het schoenen rek gezet. Wat wil je met zoveel mensen die hier zijn. Zie die maar eens terug te vinden. De douches hoor ik net zijn vanavond weer koud. Reden? Zit in de bibliotheek dit blog te schrijven, lekker rustig. Even afschakelen na al die drukte. De meeste pelgrims zijn nu eten.

Buiten staan een hoop stokken meegebracht en achtergelaten door pelgrims.

IMG_0357

Vanmiddag is er een fiets service punt geplaatst. We weten nog niet hoe het werkt.

IMG_0363IMG_0365

Op naar morgen onze laatste dag in Roncesvalles.

1. Peter:
    Miets geweldig,

Op naar het fietsen.

Peter
  2. Ellen:
    4 april 2024
    Miets, dank je wel voor het delen van jou belevenissen als hospitalero.
    Succes met laatste dag en dan op naar weer nieuwe avonturen op de fiets... zorg goed voor jezelf😘
  3. Rita:
    Mooie verhalen Miets
  4. Annie:
    4 april 2024
    Zoveel mensen, zo veel wensen, geweldig
    Hoe jij / jullie elke dag weer er tegenaan gaan.
    Succes en veel plezier met fietsen 🚴
  5. Marianne:
    5 april 2024
    Hopelijk blijft het daar en hier nu eens droog! Alvast veel fietsplezier gewenst!
  6. Mien Olislagers:
    5 april 2024
    Hoi Miets nog een dag en dan ga je verder met de fiets geweldig bedankt voor de prachtige verhalen en al het harde werken hopelijk krijg je droog en mooi fiets weer ik ga duimen voor je dankjewel tot horens weer groetjes Mien. 🙋‍♀️
  7. Hans Koster:
    5 april 2024
    Hoi Miets. José en ik hebben genoten van je prachtige verhalen en door de foto's beleven we het helemaal met je mee.
    Heel veel succes en veel veilige kilometers met de komende fietstocht en hopelijk beter weer.
  8. Irma Schrooyen:
    Ha Miets.
    Leuke laatste werkdag als hospitalero.
    Dank je voor de leuke verhalen !!
    Straks afscheid nemen van Roncesvalles en het klooster en dan genieten van het fietsen.
    Groetjes
  9. Titia:
    5 april 2024
    Je laatste dag al weer als hospitaliaro.
    Wat een 2 weekjes met heel veel drukte😮
    Het is inderdaad jammer dat er zo veel wordt gereserveerd😡, maar dat zal wel met de drukte te maken hebben. Maar het echte camino gevoel verdwijnt zo wel een beetje, jammer.
    Jij gaat morgen aan je eigen camino op de fiets beginnen🚲🚲
    Hoop dat je mooi weer hebt en ben benieuwd naar je verhalen👍
    Bon camino vast gewenst🚲👍🥰
  10. Gonny:
    Lieve Miets,
    Een mooie laatste werkdag gewenst.
    En dan lekker op de fiets, geniet ze.
    Dank voor je prachtige verhalen.
  11. Anne-Miek:
    5 april 2024
    Miets, je laatste dag en dan weer afscheid nemen.
    Weer een hele bijzondere ervaring rijker.
    Dank voor het op afstand meebeleven.
    Succes met de laatste werkdag en een goede en mooie start van je fiets camino
  12. Thierry:
    Mooie verhalen Miets.
    Geniet van de fietstocht.
  13. Els Jacobs:
    5 april 2024
    Miets dank voor je mooie verhalen.
    Dat de zon mag blijven schijnen 🌞 op je route op weg naar Santiago. Succes.
  14. Toos van Beek:
    5 april 2024
    Ha Miets. Wat een ervaring heb je opgedaan. Maar wat al een drukte op de camino en al zo vroeg in het jaar. Staat ons in mei wat te verwachten. Vanmorgen hebben we weer lekker getraind. De groetjes van de dames en heer.
    En nu zelf fietsen. Geniet ervan. Gr Toos
  15. Twan:
    5 april 2024
    Hoi Miets, het waren 2 mooie weken..... (ik vul het maar ff voor je in)
    Succes met je fietstocht. Veel plezier....
  16. Veronic Thiessen:
    5 april 2024
    Hoi Miets, dankjewel voor je fijne verslag telkens weer. Ik hoop dat je laatste dag een leuke afsluiting wordt. Met deze ervaring rijker morgen genieten van je vrijheid op de fiets. Geniet ervan.
  17. Thea:
    7 april 2024
    Sluit me weer aan bij al die mooie reacties😍👍
    Het is behoorlijk wat,om dit mooie vrijwillige werk te mogen doen😍👍👏💪🏼🙏🏻‼️😘

Jouw reactie