3e Wandeldag vrijdag 5 september van Salas naar Tineo
5 september 2025 - Tineo, Spanje
Gisteravond heerlijk biologisch/vegetarisch gegeten bij Albuerge La Campa in een charmant oud huis in het centrum. Werd wel gevraagd of we pelgrims waren en naar ons overnachtingsadres. Menu: pompoensoep met zuurdesem brood, bonenstoofpot met Quinoa en een toetje van havermelk met chiazaad, kaneel en agavesiroop.
Alles heel smaakvol en vers bereid in dezelfde ruimte als waar we aten. Ik trof het koppel uit Equador en Uraquay nog die in deze Albuerge sliepen. Ze aten hun zelf gemaakte salade. Alles kon hier. De Belgische groep bestaande uit Peter ( organisator) Jan zijn broer, Danny een kennis, Hedwig vriend van Dennis. Allen waren zeer spraakzaam. Hedwig was een Belg met Nederlandse roots ( z’n moeder kwam uit Kerkrade), woont in Zwitserland en was op de motor naar Oviedo gekomen. En een echtpaar uit Slovenië, Pika en Jannez, dit waren de schoonouders van de zoon van Peter, hoorde er ook bij. Bont gezelschap dus, die allemaal iets met techniek te maken hadden gehad in hun werkzame leven. En nu samen de Camino lopen tot Lugo. Pika had nog een mooie spreuk op haar shirt. “ Neem de tijd om te doen wat je gelukkig maakt.” Toepasselijk voor mij 🤓.
Vandaag loop ik van Salas naar Tineo ongeveer 20 km.

Wanneer ik buiten kom zie ik dat het geregend heeft. Het is zwaar bewolkt. Er zijn al veel pelgrims onderweg. Die starten in het donker. Heb tijd genoeg, dus ik wacht tot het licht is rond 8 uur. Gauw genoeg begint op een bospad de klim door het dal van de Rio (rivier) Nonaya.
Een steenachtig pad met veel uitsteeksels, goed uitkijken waar ik mijn voeten zet. Mooi in het groen met bemoste muurtjes. Het wordt een stijle klim van 3-4 km. Na ruim een uur kan ik een uitstapje maken naar de 250 meter lager gelegen waterval Cascade de Nonaya. Een pelgrim die net boven komt laat mij een foto zien. Dat ga ik echt niet doen voor dat iele stroompje. Zeker omdat ik weet dat er vandaag meer stijle hellingen komen. Net voordat ik op de asfaltweg uit kom, zie ik een hoop jerrycans.
Heeft men hier ook last van drugs afval? De autoweg torent even later hoog boven mij uit.
Ik zag hem gisteren vanuit Salas al liggen. Op een routepaaltje 2 dikke naaktslakken op het schelpteken.
Langs het volgende bospad staat heide en de gele gaspeldoorn in bloei.
Daar komen 3 pelgrims van de Belgische groep me voorbijgesneld. Terwijl ze een half uur later zijn vertrokken? Gisteravond vroegen ze nog of ik met hen wilde lopen vandaag. Dat zag ik niet zitten. Even later hoor ik mijn naam roepen. Zijn dit Danny en Enrico en ik wandel even met ze mee. Wanneer ze afbuigen na 5 km naar een Albuerge om koffie te drinken loop ik door. Dan komt Jan, ook van de Belgische groep voorbij, met hem loop ik een paar km samen. Hij vertelt over zijn werk voor Esso in Saoudi Arabië. Vraag me af waarom mensen mij dit allemaal vertellen. Luister ik zo goed? Of men weet dat men elkaar na de Camino toch niet meer ziet. Aan een vreemde is het gemakkelijk je verhaal te vertellen wat je kwijt wil 😊. Na het kerkje in Bodenaya, waar we een stempel kunnen zetten loop ik alleen verder. Kom meer bekende pelgrims tegen. De spreuk: “ Groet een vreemde elke dag het wordt vanzelf een bekende”. Is zeker van toepassing. Bij de Albuerge in Bodenaya hangt om 10 uur al een bordje bij de deur dat ze vol zijn.
Na 9 km rond 10.15 uur ga ik iets drinken in een druk bezocht café in La Espina. Heb tot nu toe vanuit Salas op 240 mtr. Bodenaya 630 meter en La Espina 720 mtr. al aardig geklommen. Gaat goed. Heeft wel menig zweetdruppeltjes gekost. Nog steeds zonder mijn stokken te gebruiken die ik wel in mijn handen heb zodat de vingers dun blijven. Tref in dit café Angelo, een Italiaan van de eerste dag in Oviedo. Hij heeft last van zijn schouders en overweegt om vanaf morgen ook zijn rugzak door Correos te laten vervoeren. Wil graag sigaretje roken en vraagt of ik op z’n rugzak wil letten. Zo helpen we elkaar 😊. Een gele pijl die ik zeker niet kan missen, geeft een weg naar boven aan.
Een stijl betonnen pad doemt voor mij op. Gelukkig zie ik net 2 pelgrims lopen op een zandpad, daar moet ik zijn. Paarden en koeien in de wei worden bijgevoerd.
De drankautomaat langs de weg kun je alleen gebruiken met muntgeld.
Een oudere man probeert een ijzeren paal in de grond te slaan. Lukt niet zo best in de steenachtige grond. Hij kijkt er niet vrolijk door.
Veel prachtige uitzichten vandaag. In een schuur langs de weg waar hout klein gemaakt wordt hangt een leuke klompenlamp.


Bij een bron waar het water over het pad komt zijn 3 kinderen in de modder aan het spelen met skelter en trapauto zonder trappers. Spreken Nederlands. Hadden nog vakantie. Ze woonde in Spanje. Hun moeder kwam uit Nederland.Toen ik vroeg of ik een foto mocht maken werd in eerste instantie ja gezegd en even later nee. Mocht niet van hun moeder. Heel goed. Klingelende koeienbellen begeleiden me het bos uit. Pauzeer bij een bank waar nog 4 vrouwen zitten die Engels met elkaar spreken. Geen goed Engels dat hoor ik wel. Komt er eentje uit Denemarken de andere uit Nederland, geboren in Kerkrade maar al 30 jaar wonende in Leiden en 2 uit Amerika. Hebben zich in Oviedo getroffen en lopen samen verder. Waren bezig onderdak te zoeken voor morgen, lukte niet wat ze frustrerend vonden. Bij binnenkomst van Tineo staat Jacobus als zonnewijzer al te wachten.
Om 14.15 uur na 21 km ben ik er. Haal nog een stempel in het gemeentehuis dat wel gesloten is.
Krijg toch een stempel. De Belgen die al voor 12 uur hier waren roepen al. Met hen samen drink ik een etappe drankje 🤓 Er wordt al vanuit gegaan dat ik vanavond met ze eet. Dat doe ik. Regel met Annemiek Nefkens van WAW Travel dat ik morgen niet naar Pola de Allande loop maar via Borres de hoger gelegen route Los Hospitales over de bergen tot Puerto del Palu op 1146 mtr. hoogte.
Slaap 2 nachten in Tineo in het Palacio de Merás. Was vroeger een paleis gebouwd in de 16e eeuw. Heeft hotel en Albuerge functie.

Op het dorpsplein bij het gemeentehuis en het hotel is het een drukte van belang. Vraag me af waar al de mensen opeens vandaan komen. 




Gr. Gonny
👍