Maandag 27 maart 13e wandeldag Padron - Milladoiro 19 km -

27 maart 2023 - O Milladoiro, Spanje

Gisteravond nog Iglesia de Santiago bezocht. In deze kerk staat een oude stenen meerpaal waar het schip met het stoffelijk overschot van de apostel Jacobus aangemeerd zou zijn.

2771125D-4E67-45E6-B759-DD665D6B9C78BFD2C381-4B38-4656-AA0A-2986D9BD7484

Vanmorgen gewekt door een meditatief deuntje van een telefoon. Hebben perfect geslapen achter ons gordijntje 😊Ondanks enkele gelukkig zachtere snurkers. Gaan samen met Noud Jacobs ontbijten. Het café wat we gedacht hadden blijkt de keuken niet open te hebben. Terwijl ik dit gisteravond gevraagd had? Het wordt  toch een broodje kaas bij Don Pépé waar het niet zo ‘schoon’ is.

2BC24D5D-EBC7-43BC-BABD-DC9FD26AD4CB45B3CC90-AAC9-4A45-8890-B9F374B837C5D011B2BF-BA6F-4D4A-86FE-66B5311620BE

Na nog een extra knuffel zijn we om 8.45 uur weg. Bij vertrek is het frisjes, handschoenen zouden aankunnen. Om de rugzak daarvoor af te doen is net teveel gevraagd. Al gauw blijkt dat ze niet nodig zijn.

19DB051C-86E2-4285-9554-49725DD12033C7D82EFB-E907-420F-861C-70F7F70E5DEE

Bij de kerk in Iria Flavia  scheiden onze wegen, maken een herinnerings foto en ieder gaat zijn weg😋 Noud wil vandaag in Santiago aankomen. Aansluitend  de camino Ingles lopen vanaf Ferrol. En hij loopt veel sneller met z’n tikkende stokken. Voor ons is dat niet noodzakelijk. We hebben tijd genoeg voor de nog 25,580 km tot Santiago. Lopen stuk met Miranda en Claudia, vriendinnen uit Beek Limburg. Miranda werkt in de psychiatrie in Maastricht en Claudia op de universiteit iets voor huisartsen. Zijn vanuit Tui vertrokken. Hebben ook gekozen voor een gereserveerde reis. Willen morgen 28 maart aankomen ter nagedachtenis van een vriendin.  Op een terras in Faramelho pauze met deze vrouwen. Ze hoeven nu nog maar een paar km. Slapen in Teo waar ze te vroeg aankomen.

45C5BB9F-9E0D-4E22-B993-0141704F8521A2AE9C82-9E35-4276-929A-7E873956AF65

Kamer is nog niet klaar. We komen regelmatig met water gevulde flessen tegen bij muurtjes en deuren van huizen. Om het plassen van honden tegen te gaan.

53AEB778-59A8-4FF4-BA51-EFB7E25FDF6C

Op een bord worden pelgrims geattendeerd om je afval mee te nemen? Loop een stukje met 4 of eigenlijk 5 jonge geneeskunde studenten uit Gion. De mannelijke is wat flinker kan het tempo van de dames niet bijhouden. Hebben hun studie beëindigd en gaan zich over een tijdje specialiseren. Nu vakantie en lopen ze vanuit Tui 100 km. Krijgen ze in  Santiago toch een oorkonde. Staat goed op hun cv. Vandaag geen spectaculaire route met bijzonderheden.

9E5591CE-7F4D-4747-A71E-A76937C76224

Op weg naar Milladoiro worden we door een man geattendeerd op een café een stukje van de route af waar we een hapje kunnen eten. Het is 13 uur. Mooie tijd. Veel pelgrims volgen zijn advies. Wij eten samen met Thomas uit Speyer Duitsland. Blijkt arts te zijn,  gespecialiseerd in diabetes. Om 14.30 uur na 19 km komen we aan bij de Albuerge die me geadviseerd is door Titia in Milladoiro. Ongeveer 8 km voor Santiago. We krijgen een mooie stempel gemaakt met was, waar een voetje in gedrukt wordt.

459715D7-3272-45D8-BEC7-27BE50D7CDC6

Hebben gekozen voor dinsdag 28 maart aankomen. They zou anders 68  worden.                                        In de Albuerge drink ik thee samen met Gabriella en haar dochter, Milagros uit Argentinië. Gabriella heeft vroeger geschiedenis gestudeerd en op haar Bucket lijst stonden de pelgrims steden Rome Jeruzalem en Santiago. Ze heeft niet lang geleden te horen gekregen dat ze Parkinson heeft.

4A477B1D-B87C-4FBC-BCFF-94EBA38C29E4

Dit was de trigger om haar wens te vervullen. Haar dochter net afgestudeerd als arts kon nu makkelijk mee. Zij gaat zich straks specialiseren in Infectie ziektes. Hoe toevallig kan het zijn, al die medische ontmoetingen vandaag.           Wat voor jou bestemd is zal op je pad komen 🤓 Op naar Santiago 👍

1. Marjan:
    Miets en Janine,
    Dank voor de mooie verhalen.
    Mooi om morgen met They in gedachte, aan te komen in Santiago. Steek ook maar een kaarsje aan voor Jos.
    Inspiratie om ook samen met Merel te lopen.
    Groet Marjan
  2. Mieke:
    27 maart 2023
    Veel succes de laatste dag. Heerlijk om opnieuw in Santiago aan te komen.
  3. Ellen:
    27 maart 2023
    Dank dank dank voor jullie mooie belevenissen en het delen daarvan met ons. Twan en ik hebben ervan genoten!
    Mooi dat jullie op They zijn verjaardag gaan aankomen in Santiago. Maak er wat feestelijks van😘
  4. Mien Olislagers:
    27 maart 2023
    Miets en Janine knap jullie hebben het bijna gehaald super zeker op zo'n bijzondere dag morgen .
    Lieve Miets en Janine bedankt voor jullie prachtige verhalen . Ik wens jullie nog een mooie wandeldag morgen. Groetjes Mien.
  5. Marianne:
    27 maart 2023
    Mooie laatste wandeldag gewenst en mooi om samen een kaarsje aan te steken voor They.
  6. Titia:
    28 maart 2023
    Wat mooi toch al die ontmoetingen op de camino.👍👍
    Geniet van de laatste wandeldag morgen naar Santiago, die voor jullie beiden toch heel speciaal is🥰🥰
  7. Lea:
    28 maart 2023
    Heel veel succes met jullie laatste kilometers. Wat mooi om op They zijn verjaardag aan te komen. Maak er samen een bijzonder moment van.
  8. Geertje:
    Mooie laatste wandeling gewenst 😘😘
  9. Thea:
    2 april 2023
    Loop weer achter😔🤗
    Wat een mooie gedachten om op They z’n verjaardag aan te komen😍👍✨🌟🕯️
  10. Claudia oet Baek:):
    30 april 2023
    Hee Miets en Janine, wat leuk om dit reisverslag voorbij te zien komen! Hopelijk gaat het goed met jullie? Wat vonden Miranda en ik het een bijzondere reis en erg leuk om jullie (en nog vele anderen) tegen te zijn gekomen. Het gaat jullie goed!