Maandag 10 oktober 7e wandeldag

10 oktober 2022 - Bilbao, Spanje

Het is een drukte van belang vanmorgen met wassen, inpakken, ontbijten. Het Koreaans koppel draagt een mondmasker. Waarom? Gisteren zaten ze er gewoon bij. Er zijn 2 wc en 2 douches voor meer dan 20 personen. Het eten gisteravond was geweldig. Vermicellisoep, mooi opgemaakte salade, vlees gepaneerd met ei, gebakken paprika. Als dessert verse meloenen. Ontbijt, yoghurt, melk, thee, koffie,jus, muesli, cake en geroosterd stokbrood met jam. Dit alles incl. slapen €30,- 😊 Een perfecte slaapplek.

8F978873-74D9-45FE-BFDA-DD41263F92E1

De eigenaar heeft voor ons al een hostel gereserveerd in Bilbao. Een 4 persoons kamer. Lukt het vandaag om iets te wassen? Eveneens voor de Franse Philip en Jean. Dat loopt vandaag  relaxter daar we weten dat we altijd iets te slapen hebben.  “ Een kleine positieve gedachten in de ochtend kan de hele dag veranderen”. 😉 Het regent een beetje, we wachten nog even om te vertrekken. Het is nog donker. Marja is druk doende met het afplakken van haar voeten. Wordt wat later om te vertrekken, zoals tot nu toe, vertrekken wij steeds als laatste. 8.45 uur. Valt steeds een drupje regen. Trek de regenhoes over de rugzak en zet hoedje op. Kijken wat het wordt. Zie een boot hoog op het droge terwijl er geen zee te zien is?

03576147-53F0-4B2D-B074-DF3779641556C9BB4782-72ED-472F-BC3B-49BEB3113246

Autowrak volgeplakt met stickers met een prachtige paddestoel ervoor. Graffiti overal. Veel Baskische leuzen voor een vrij Baskenland.

DECFCA0B-3C1C-4641-99A7-EFBE9A28C5B8

Zo kom je van alles tegen langs de weg 😉 Loop een stuk met de 25 jarige Dita uit Letland tot in Larrabetzu. Haar mening over het leven is zeer realistisch. Niets uitstellen, leven bij de dag. Dit is wat ik al langer doe. Bevalt me prima. Ze vertelt over haar moeder die 4 maanden geleden op 56 jarige leeftijd overleden is aan borstkanker. Met haar vader heeft ze geen contact. Geen broer of zus alleen een oom en tante en een grootvader die haar een beetje geldelijk ondersteunt. Ze hoopt op de camino haar weg te vinden, hoe verder met haar leven. Pauze na 11 km. Het is 11.30 uur. Tijd om iets te eten. Treffen veel bekende. Volgt een groot stuk langs de grote weg. Wandel en fietspad tegelijk. Over industrie terrein. Het minst mooie van de hele route tot nu toe. Enigste voordeel het is vlak😉Kom langs een bank geverfd in regenboog 🌈 kleuren. Naast  3 grote kruisen en een kerk. Reden? Diversiteit van mensen, acceptatie, mooie kleuren?

6CAA5E3B-4AAE-47B9-86F7-6EDCFC1D6FC6

Om 14 uur in Zamudio nog 7 km naar Bilbao staat op de Santiagowijzer.  De zon begint te schijnen, het wordt lekker warm. Temperatuur vanmorgen 19 graden vond ik anders prima. Marja belt, ze overwegen het laatste stuk met de bus te doen. Wat wil ik? Eet me eerst een banaan en ga dan denken. Hang de natte was aan de rugzak en besluit om door te lopen. Het is 14 uur en ik heb 17 km gelopen. Volg nog een oplopende weg over het industrieterrein en daarna over de autoweg betonnen pad omhoog.  Marja laat weten dat ze de trein nemen. Ik zal de weg wel vinden tot in Bilbao?  Wanneer je je echt wil tegenkomen in je lichamelijk kunnen en doorzettingsvermogen kies dan voor de camino del Norte. Dan gaat dit zeker lukken 🤓 Kom een man tegen die paddestoelen aan het plukken is in het bos. Dit mag hier schijnbaar.  Een wegomlegging volgt en dan ineens buiten het bos zie ik in de verte Bilbao liggen.

09A78CE5-32CF-43DE-80E4-35F9F16CF524

Nog 3.5 km te gaan staat op een bord. Het is 15.30 uur. Lydia is me een stuk tegemoet gelopen. Als kers op de taart mag ik nog 350  trap treden af tot midden in de stad waar ons Hostal Quartir ligt.

08C1DA9F-2A97-440D-B424-322BA6B55CF49754A6B2-F765-49F8-83D2-46BA0D887900

€85,- incl. ontbijt 😊 Aankomst 16.30 uur en 26 km gelopen. Eerst even bijkomen, wat eten en drinken en daarna douchen. De 4 persoons kamer  die we hebben stelt niet veel voor. Wassen van de kleren zal hier niet lukken. Het is niet anders. Je went overal aan😉Gaan op zoek naar Plaza Nueva een plein midden in Bilbao om iets te drinken en pinchos te eten. Allemaal kleine hapjes.

26E2A46E-8BE2-4867-8D74-0F1A1050CC81

1. Margreet:
    10 oktober 2022
    Mooie verhalen Miets. Aan je conditie mankeert nog niets. Je hebt al heel wat wandel kilometers in de benen. Knap hoor 👍🏻
  2. Hanny:
    10 oktober 2022
    Miets zeker geen tijd om t prachtige Guggenheim museum te bezoeken.
    De buitenkant is al bijzonder.
    Maar wel tijd zou ik dat zeker doen.
    Jeetje maar wat een Camino en dat voor een 70 jarige!!!
    Petje af hoor.
  3. Ellen:
    10 oktober 2022
    Wat ben je toch een bikkel....goede nacht toegewenst en succes voor morgen 😚
  4. Titia:
    Hoe was het slapen afgelopen nacht met de 3 mannen??🤔😜😜
    Knap hoor om zo een stuk in je eentje te lopen.👍👍
    Hoop wel dat de dames er niet mee gaan stoppen. Maar ja, je loopt je eigen camino he en geniet👍
    Slaap lekker🛏🛏
  5. Gonny:
    10 oktober 2022
    Hoi Miets, Ik heb net al je avonturen gelezen. Heerlijk om je zo te volgen. Ontzettend knap hoor. Groetjes aan Lydia. En heel veel wandelplezier.
    Gr. Gonny
  6. Anne-Miek:
    10 oktober 2022
    Miets je bent een heerlijke positivo en doorzetter!! goed zo.
  7. Annemie:
    10 oktober 2022
    Leef Miets, dank je wel dat ik weer met je mee mag reizen 😘
    Wat de andere dames schrijven sluit ik me bij aan🍀
    Wat fijn dat je zo geniet, en je eigen weg gaat💪
    Gooij nach, en voor morgen weer een fijne en mooie dag❤️
    Leefs Annemie 🍀💐🙋‍♀️
  8. Veronic Thiessen:
    11 oktober 2022
    Hoi Miets, heel knap om in al deze wisselende omstandigheden te lopen, eten en te slapen! Ik geniet van je verslag en foto's en volg je verder op de voet.
  9. Thea:
    12 oktober 2022
    Jazekers !
    Petje af‼️👍
    P.S. Is dat 85 P.P. Slapen en ontbijt🤔
    Alles voor de mooie camino😍👍
    Geniet en vooral veel wandel plezier‼️😍
  10. Marianne:
    13 oktober 2022
    Miets, petje af hoor, doe het je niet na.