Maandag 7 november 35e wandeldag

7 november 2022 - Santiago de Compostella, Spanje

Vandaag komen we aan in Santiago. Vanaf Pedrouzo ongeveer 20 km. We gaan het meemaken🤓 In totaal is de camino del Norte volgens het boekje 840 km. Heb tot nu toe 873 km op mijn horloge. Daar staan de km niet bij naar de supermarkt en restaurants of de avondwandeling die ik een enkele keer gemaakt heb🤓 Martin laat weten dat hij reeds in de Panaderia tegenover onze Albuerge zit. Het is 7.15 uur. Wij zijn nog druk aan het pakken. Ik heb vannacht weer enkele beten opgelopen. Heb op li been stuk of 6 bulten. Welk dier? Is rood en jeukt.

C137D531-C088-4809-9097-933E173644B1

Gaan ook ontbijten. We zien alleen vreemde pelgrims die allen de camino Francis gelopen hebben. Vertrek 8.45 uur 😉 Onderweg souveniertjes kraam en je kunt er een stempel krijgen.

218289BC-BC92-41EA-A589-729123736221

De vele pelgrims is een mooie inkomstenbron voor veel Spanjaarden langs de routes. Niet aan mij besteed. Herdenking’s zuil met stenen en foto’s.

C0EDA1E5-E630-4DF1-80F7-9ED968113D11

We lopen een tijdje langs de omheining van het vliegveld van Santiago.  Op km paal 12.390 staat een spreuk in het Engels:                                                  I might not give You all the answers But I will accompany you all the Way. “ Ik geef je misschien niet alle antwoorden, maar ik zal je de hele weg vergezellen.”

1990AC43-05E7-4015-8210-2C113E435CDACE0A1D8F-81A1-4B64-A5FD-2CA45BBB1D32

Een roodborstje zit erbij. In de kapel van de H. Lucia steek ik vast een kaarsje aan. Ter herinnering aan velen die niet meer bij ons zijn. De tijd vervaagt de pijn, het gemis blijft. De kaarsjes zijn elektrisch zoals bijna overal onderweg. De intentie is hetzelfde 😉

101E10DC-4EF9-4B27-8A39-E06B5AAFE2DA

Er wordt vrij vlot gelopen en ik vraag me af waarom. We hebben tijd genoeg. Wanneer Cindy Martin en Lydia aangeven koffie te gaan drinken besluit ik om op m’n gemak verder te lopen. Het is een alsmaar vals plat stijgende weg en ik vind het heerlijk zo alleen.

059E44A4-067D-4292-904B-7D087B70B946

Het waait flink, af en toe spatje regen. Het lukt de zon nog niet om door te breken.

1F6547D4-2D2B-46B6-BC87-C54B2ACDD655

Het is een grijze dag. De tunnel onder de autoweg is volgeschreven met namen, data en spreuken in diverse talen.

69B9BB56-4B86-435A-9798-7A893EFC7CBD

Enkele leuke Jacobelea attributen langs de weg🤓

C33858B0-56C4-491A-88B7-7F423E153CB17B068CDE-8914-4428-BE58-FDA1A5974F150B4BCFFA-8226-47C0-A78D-352BC6BDB8D885F66317-76BB-41A7-9CAB-F76302193CA5

Rond 12 uur schijnt de zon. Tarte de Santiago staat overal aangegeven. Heerlijke amandel koek uit de streek.

100FDB42-EF92-41EA-82D4-23F3A6415BA2

Wanneer ik hier loop komt me niets bekend voor van 9 jaar geleden? In het kerkje op de  Monte de Gozo krijgen we een extra stempel voor een donativo. Op de Monte de Gozo meende ik dat er een grote steen lag. Nee dus, wel een groene heuvel vanwaar je op Santiago uitkijkt. Nu niet, het is grijs weer en het waait flink. De herfstbladeren zoeken hun weg.

1DABAACE-F015-458E-8F59-333EC9D4E61B

Met naar beneden lopen massale   onderkomens😩 voor pelgrims? Die zijn nieuw en ook het fiets en voetpad. Foto bij het bord SANTIAGO.

91DD375D-AF44-45FA-A6CB-D713E75C824467AA9918-07CF-4F41-82D2-CBC28CE047B6FCDFC88F-C723-47EB-B6F2-647F7D2D52CD

Om 13.30 uur komen we aan op het plein voor de kathedraal van Santiago. Doedelzak muziek begeleid ons door de poort. We zijn super blij dat we het gehaald hebben zonder veel problemen, een klein blaartje en natuurlijk wel spierpijn. Axel en François zijn er al. Felicitaties en omhelzingen over en weer. Foto’s worden gemaakt en ieder gaat zijn weg.

4F5CC36A-5A3B-4BD5-944A-479E9BA167119AE02393-478C-4696-9759-6EF7FF3A230D

Wij gaan naar ons overnachtings hotel voor 2 nachten. Hospederia San Martin Pinario. Lorenzo had  ons laten weten dat dit een geweldig onderkomen naast de kathedraal was. Gedeeltelijk voor pelgrims in gebruik. Mieke Schrieks van In Balans Op weg had me dit eveneens getipt. Dit heb ik gisteren voor Cindy Lydia en mij geboekt. 1 persoons kamer met eigen wc en douche, opgemaakt bed en handdoek. Een van de weinige luxe overnachtingen met ontbijt buffet in de morgen afgelopen 35 wandeldagen. Dit voor €25,- per nacht😉 Maar eerst op het pelgrimsbureau onze credential halen, dat we de tocht volbracht hebben.

F35AF2BA-A45E-4804-B0A8-235B7A9340F2

Geen wachtende voor ons. Gegevens breng jezelf digitaal in. Voor €3,- en €2,- voor de koker zodat niet alles kreukt in de rugzak.

35B431B0-3808-4708-9FF1-D484E6021FAE

Komen Nicolas en de Tsjechische Clara tegen😉. Zij hebben vanaf Oviedo de camino Primotivo gelopen en zijn net gearriveerd. Sjiek weerzien. Bij het Hospederia kijken we ons de ogen uit. Een lange gang volgt met overal foto’s en afbeeldingen. Met de lift naar de 4e etage waar de eenvoudige pelgrims kamers zijn.

CF08380C-B374-4076-8B12-400014ED66043B4CE092-D500-4425-930B-7EC77A2340CC

Op de stenen vloer een opgemaakt bed. Plankje erbij voor iets op te leggen. Een stoel met tafeltje aan vast. Eenvoudige douche en wc. Wat wil een mens nog meer. Eten brood van zaterdag, kaas en de tomaatjes die ik nog heb, douchen en daarna kijkje nemen in de kerk. Wilde al eerder naar de kerk, mochten niet binnen met de rugzak. Ze zijn bang voor aanslagen.

387931A2-8A1B-4A26-A06F-3E8E8257249DE1B9EDAF-9AA4-4788-81B2-203068D7165D

Rondje kerk, steek nog 2 kaarsjes aan waarna we heerlijk in een lunchroom iets gaan drinken en voor mij Tarte de Santiago bij de thee. Straks met een aantal bekende samen eten. Waar?

1. Peter:
    7 november 2022
    Miets geweldig. Wat een prestatie. Chapeau.
  2. Twan:
    7 november 2022
    Miets, super gedaan. RESPECT!
  3. Hans Koster:
    7 november 2022
    Proficiat Miets, geweldig dat je de eindstreep gehaald hebt ( hebben we ook niet aan getwijfeld) .We zullen je prachtige verhalen missen. Nu wordt het afkikken voor de beentjes, maar jou kennende krijgen ze daar geen tijd voor. Een hele goede en veilige thuisreis.
    Groetjes José en Hans
  4. Toos:
    7 november 2022
    Top Miets en Lydia en ook de andere mede wandelaars,die je afgelopen weken hebt ontmoet en verhalen met ons gedeeld.
    Geniet nog even van Santiago en goede thuis reis naar Kessel.
  5. Ellen:
    7 november 2022
    Proficiat Miets....wat een prestatie....groot respect heb ik voor jou/ jullie!!
    Zoals Hans ook al schreef....ik ga je dagelijkse verhalen ook missen...je schreef je avonturen zo pakkend, met een lach en een traan.... dank je wel daarvoor Miets... groet en tot kijk😘
  6. Titia:
    7 november 2022
    Proficiat met je aankomst in Santiago.👍👍
    Geniet van de dagen daar engoede reis terug Nederland
  7. Annelies Giesen:
    7 november 2022
    Miets gefeliciteerd en petje af voor jouw prestatie. Nu wordt het afkicken voor jou maar ook voor mij. Ik zal je dagelijkse avonturen missen. Geniet van je prive kamer, het bed met echte lakens en de heerlijke badhanddoeken.
  8. Mieke:
    7 november 2022
    Van harte gefeliciteerd 🌺☀️. Let op die beten kunnen wel eens bedbugs zijn, die jeuken en het zijn er meestal 3 bij elkaar
  9. Marianne:
    7 november 2022
    Gefeliciteerd met deze prestatie Miets. Geniet nog een paar dagen en rust maar uit. Goede thuisreis.
  10. Marian Beurskens:
    7 november 2022
    Proficiatmet deze geweldige prestatie Miets!
    Jammer dat je verhalen nu stoppen
    Tot ziens in Kessel
  11. Mien Olislagers:
    7 november 2022
    Gefeliciteerd Miets en Lydia en natuurlijk die andere toppers want toppers dat zijn jullie nu nog even genieten van elkaar en dan wens ik jullie een mooie terug reis , we gaan jullie reis / wandel verslagen missen.
    Dankjewel voor de mooie verhalen .
    Lieve groetjes van Mien.
  12. Anne-Miek:
    hoi Miets
    GEWELDIG je hebt het gehaald en dat in 35 dagen.
    Petje af een hele prestatie.
    PROFICIAT
  13. Tiny Wilms:
    7 november 2022
    Gefeliciteerd Miets en Lydia, een top prestatie hebben jullie geleverd. Was erg leuk om jullie te volgen, leuk geschreven en mooie foto’s. Nu genieten van de prachtige stad Santiago.
  14. Ton:
    7 november 2022
    Hartelijke gelukwensen voor jullie beiden en jullie bekenden.
    Jullie hebben het niet cadeau gekregen.
    Veel respect!
  15. Gertie:
    Mooi dames, gehaald. Hoera. Geniet ervan. Gr. G@G😀😀
  16. Thea:
    7 november 2022
    Gefeliciteerd met wéér een Top presentatie‼️👍💪👏
    Dank je,jullie wel voor deze mooie “meeleef “ tocht‼️

Zo’n pelgrim is eigenlijk voor ieder mens eens goed‼️

GROTE DANK DAT IK OOK EEN BEETJE MOCHT “MEELOPEN”‼️

😍👍😘
  17. Riny:
    Hoi Miets en Lydia
    Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie.
    Alle ontberingen doorstaan, veel nieuwe contacten gelegd en een grote mate van saamhorigheid ondervonden.
    Wat een avontuur.
    Nu nog genieten van een paar rustige dagen en dan goede reis naar huis.
    Tot snel.
  18. Jeanne:
    7 november 2022
    Proficiat Miets, chapeau voor jou en je mede wandelaars.
    Gr, Jeanne
  19. Rita:
    7 november 2022
    Oh Miets wat mooi. Een roodborstje is de boodschapper van je geliefde aan de andere kant . Samen met hem heb je het laatste stuk gelopen. Hoe groot kan de Liefde zijn.Prachtig op meerdere levels heb je het volbracht .
    Heel veel Liefs en dank je wel dat je dit met mij wou delen. PS. Wil je dat ik de quotes blijf sturen?
    Groetjes uit het mooie Baarlo van Rita
  20. Margreet:
    7 november 2022
    Een top prestatie Miets! Je hebt weer een mooie reis gemaakt met veel mooie indrukken en ervaringen. Daarom is de camino zo bijzonder. Fijne dagen en een goede reis naar Kessel. Groetjes Margreet
  21. Irma Schrooyen:
    7 november 2022
    Proficiat Miets! Wat een prachtige tocht. Wat een prestatie en doorzettingsvermogen.
    Ik heb enorm genoten van je verhalen. Ik keek er iedere avond naar uit.
    Nu nog genieten van het"aangekomen zijn",
    Nog een leuke tijd in Santiago de Compostella in vriendschap en samenhorigheid.
    Veilige reis naar huis.
    Groetjes
    Irma
  22. Marie-Joe:
    7 november 2022
    Félicitations Miets !!! Gefeliciteerd !
    I followed your Camino,
    unfortunately I could not translate everything...
    However, I enjoyed all pictures ! Beautiful !
    I was surprised that you had so much energy to write a travelogue each evening after the daily walk !
    Bravo
    Marie-Joe
  23. Karin:
    8 november 2022
    Proficiat Miets. Wat een prestatie. Nog fijne dagen in Santiago en tot gauw weer in Kessel.
  24. Annie:
    8 november 2022
    Hallo, ook ik wil je feliciteren met deze top prestatie, moet een geweldige ervaring zijn, om dit te voltooien, geniet van je nieuwe camino vrienden, en herinneringen.
    een fijne terug reis.
  25. Ageeth:
    Geweldig gedaan Miets.
  26. Annemie:
    Leef Miets,van❤️ Gefeliciteerd met deze mooie prestatie 😘
    Wat heb je veel beleefd,meegemaakt en gevoeld🍀
    Dank je wel voor je mooie verhalen en foto’s 🥰
    Fijne dagen om nog na te genieten, en een behouden thuiskomst in het mooie Kessel ,leefs Annemie😘💐🙋‍♀️
  27. Marga Akkermans:
    8 november 2022
    Miets, een geweldige prestatie!! Gefeliciteerd dat je dit hebt volbracht.
    Ik heb iedere dag genoten van je uitgebreide verslag!
  28. Truus:
    9 november 2022
    Miets, mooi al die verhalen en foto's .
    iedere dag weer mogen genieten.
    Tot straks in de Grashoek.
  29. Ger:
    9 november 2022
    Miets en ook de andere wandelaars, PROFICIAT met deze mooie prestatie. Heel erg knap hoor! Bedankt voor de mooie verhalen en geniet er samen nog van. Tot ziens in Kessel.