Vrijdag 12 september 10e wandeldag Lugo-Ferreira

12 september 2025 - Ferreira, Spanje

Bij het uitgebreide ontbijt, hotel waardig, staat bordje dat het niet de bedoeling is dat je iets meeneemt. Heb voor de eerste keer de speciale Santiago taart als zoet gebak genomen. Soort vlaai van amandeldeeg. Gepakt en gezakt ga  ik om 8.15 uur de schoon gepoetste stad uit,

IMG_4631

langs de kathedraal en via de Porta de Santiago waarop Jacobus als Morendoder wordt afgebeeld.

IMG_4576IMG_4577

Het is droog 😊. Dit blijft de hele dag. In het begin nog beetje bewolkt, later komt de zon door en is het behaaglijk warm. Steek de oude Romeinse brug bij de Rio Miño over.

IMG_4630IMG_4638

Kom langs de tennisbanen en het openlucht- en rivierenzwembad. Een stuk van de rivier is afgedamd hiervoor.

IMG_4642

Verder is een stuk weg en muur weggeslagen waaraan gewerkt wordt.

IMG_4639

Bij de kapel van San Lazero krijg ik een stempel. Er is ook een bron bij.

IMG_4641IMG_4640

Het is de hele dag licht stijgen en dalen.

IMG_4648

Het voelt als vals plat en soms meer. 530 meter stijgen en 430 dalen. Het is veel asfalt lopen vandaag en daardoor de minst mooie route tot nu toe.

Merk het aan mijn knieën en bovenop de voeten zijn de spiertjes gevoeliger. En dan komt cartoon nr.7 op een electriciteitshuisje.

IMG_4657

Hoe kan ik erachter komen wie deze cartoonist toch is en wat wil hij zeggen met z’n tekeningen?  In O Burgo is het druk bij de drankautomaat met zitjes.

Het is 10.30 uur en ik heb 10 km gelopen. Op een wand mag je met krijt iets schrijven.

IMG_4663

Je kunt er tevens naar de wc. Komen regelmatig mountainbikers voorbij gefietst allemaal met een motortje. Roepen dan Bon Camino.  Dit is ook het woord dat ik het meeste hoor op een dag. Na 19 km om 12.45 uur kom ik bij café San Promas. Tijd voor een broodje kaas. Loop hierna door een heerlijk ruikend bos met eucalyptus bomen.

Net voor ik Ferreira bereik op de achterkant van een verkeersbord cartoon nr.8 🤓

IMG_4695

Stop nog even bij een kraampje met handgemaakte sieraden en houtsnijwerk.

Buiten staan mooie agave en een poesje ligt heerlijk te slapen achter een glasplaat. Krijg nog een stempel en om 15.15 uur na 28 km kom ik bij mijn overnachtingsadres Casa Da Ponte. Een prachtige plek in een heel oud huis.

Doe mijn wasje dat heerlijk buiten kan drogen. Dit is de eerste keer, daar bij de hotels dit niet mogelijk is.

 

Schrijf buiten in het zonnetje een stukje van mijn blog. Hoor opeens mijn naam roepen. Staan Sara en Angel aan de poort. Ze slapen een Albuerge verder en willen kopje koffie en toast. Dit kan.

Wat hebben ze extra bij zich? Verse kaas die een mevrouw hen onderweg bij een boerderij aanbood. Zelf gemaakt. We spreken af dat we vanavond samen eten. Bij deze Casa is dat mogelijk. Maken nog wat foto’s daar morgen onze wegen zich scheiden.

Ik ga morgen tot Melide en zei lopen verder waardoor ze een dag eerder dan mij in Santiago aankomen en dan doorgaan naar Finester en Muxia. Krijg alvast een uitnodiging om een keer naar New York te komen daar wonen ze sinds 2001.                  Nog enkele speciale foto’s onderweg.

IMG_4647330C296B-D10E-4E1D-8404-96E3666E7CB5

Horrreos in allerlei kleuren en maten. 

IMG_4659IMG_4661

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

8 Reacties

  1. Ellen Kanters:
    12 september 2025
    Miets, elke dag lees ik je avonturen. Ik heb je dit al veel vaker gezegd....je schrijft zo boeiend en levendig, je neemt mij mee in jouw belevenissen. Diepe bewondering voor hetgeen jij doet! Succes verder...ik blijf je volgen😘
  2. Gert:
    12 september 2025
    Ben het helemaal eens met de vorige schrijfster. Schrijf dit terwijl Bruce Springsteen luid door de kamer klinkt. Succes verder. Zet hem op Miets....
  3. Marian:
    13 september 2025
    Prachtige verhalen en fotos Miets! Leuk om je zo te volgen! Buen camino verder!
  4. Veronic:
    13 september 2025
    Miets, ik volg je ook soms met vertraging maar het is altijd boeiend om te zien. Jij maakt zo veel nieuwe vrienden, prachtig.
  5. Annie:
    13 september 2025
    Ja Miets jij bent een echte Adveturist,
    Het schrijven van je nieuwe belevenissen,
    zijn een plezier om te lezen, en jou afstanden gemiddeld per dag, petje af 🧢
    👍
  6. Harry Geelen:
    13 september 2025
    Hallo Miets, wat kun jij mooie verhalen vertellen 3n leuke foto s toevoegen.
    ik wandel iedere dag met je mee en hoop dat je veilig je bestemming mag bereiken.
    Groetjes
  7. Liesbeth van der Sanden:
    13 september 2025
    Miets mooie ervaringen weer.
    Volgende reis naar New York lees ik :-)
  8. Thea Buijs:
    13 september 2025
    Ben helemaal eens met de vorige reacties hierboven!
    Wat is het mooi om inderdaad ook mooie mensen tegen te komen,met hun verhalen te horen!
    Veel loop plezier nog!