Vrijdag 14 oktober 11e wandeldag

14 oktober 2022 - Santoña, Spanje

Een nieuwe dag staat ons te wachten. Benieuwd wat die brengt? De rugzak inpakken kost tijd. 7 uur op, naar een café om iets te eten en dan lopen maar. Gisteravond pelgrimsmenu genomen met de hele groep. Gemengde sla, gelukkig kon ik zeggen zonder tonijn. Kip en frites en een ijsje na. Allerlei levensverhalen komen voorbij. De 27 jarige Nitha, ruimte en luchtvaart gestudeerd, nog niet wetende hoe verder. Dat ze 2 maanden opgenomen was geweest ivm suïcide. Heftig. Martin die als ober aan de Bodensee werkt, 2 maanden verlof heeft genomen. Prachtige verhalen over zijn werk vertelt met al die toeristen. Bv. Nederlanders die altijd nootjes bij hun drinken willen. Hij spreekt met armen en benen en zijn gezichtsuitdrukking spreekt boekdelen. ADHD? En homo? Klopt zegt hij. Is aan alles te zien en te merken. Zijn lopen, bewegingen, piercings, kleding. Is zichzelf en trekt zich niks aan wat men van hem vind en denkt. Ich bin nur einmal ein schwule. ( goed geschreven?) Word geen ontbijt vanmorgen, alleen iets drinken😩Voor mij verse jus. Het oude brood zal eerst gegeten worden. 8.30 uur vertrek. Op een bord staat Laredo 8.1 km is meer dan 2 uur lopen staat erbij. Dat gaat klimmen worden.

4A902DFF-6476-496C-B9BB-9EC7527BFE08

Hoog op de berg blijf ik stilstaan bij een monument.

5D73E4AA-D6E6-40FC-A66D-232FFEFAE5DFA70E9D16-8E4F-4364-A8E8-B535DE829F64

Staat een doorgescheurde foto bij van een man en vrouw ? Paddestoelen liggen er ook. De foto past bij het verhaal van  Australiër Jetro, hij is het ook op de foto. Zijn vrouw is 4 maanden geleden op 30 jarige leeftijd overleden aan baarmoederhals kanker. Trof hem in het klooster waar wij ook geslapen hebben. Hij heeft hier afscheid van haar genomen. Een afgebroken leven. Was een reden voor hem om de camino te gaan lopen.                                                  Kom nu mijzelf tegen . De paddestoelen die erbij liggen doen mij  denken aan het grote verlies van They meer dan 6 jaar geleden. Tranen  komen vanzelf, terwijl ik uitkijk op zee. Het steenachtige modderpad dat volgt, geeft mijn gevoelens goed weer.

7AC38C88-8CAF-473E-9CDF-964C0004713B

Moeilijk pad om te nemen. De weg die ik gegaan ben met hobbels, om het leven weer op de rit te krijgen en levensvreugde terug. Stap voor stap hoe verder. Diepe dalen overwonnen tot waar ik nu ben. Dingen ondernemen, niets aantrekken van wat een ander daarvan vind. Iemand die dit niet heeft meegemaakt kan zich wel een voorstelling maken maar niet voelen wat gemis is en teweeg brengt in het leven.                    10.30 uur na 6 km pauze, rugzak af, kruipend door een hek en we belanden in een wei uitkijkend op zee. Zeer langzaam gaan we na een uur verder. Witte reigers lopen tussen koeien in een wei. Laredo 11.30 uur. Eindelijk een open kerk en we krijgen een stempel. Op de boulevard staat een beeld, lijkend op de wachter in Venlo.

727FD839-2C9C-4065-A3B0-4E0DBC177A72

De zon schijnt. Hoedje op en naar het strand, blote voeten in het koude water 💦Massage en afkoeling tegelijk. Een weldaad😉 Kleine visjes schieten voorbij. Het is eb.

2E9B439D-3A74-402F-AB37-235B64DF7F10F0DB5819-A6A3-4834-A6CD-A8F11C5D370B

Via een duinenrij die ik nog nergens langs de kust hier heb gezien gaan we nadat de voeten droog en zand vrij zijn gemaakt, schoenen aan op weg naar de boot die ons naar Santona brengt voor €2,- p.p. 3 km door het water gelopen.

1F38EEF1-E720-4C2E-89F4-A8D51DA6B50F

In Albuerge La Bilbaina midden in de stad op het plein slapen we. Aankomst 14.30 uur en 15 km. Na het douchen ga ik met Nitha uit Stuttgart van gisteren, die hier gestopt is ivm blaren, een stuk wandelen over de boulevard. Vertelt hoe moeilijk ze het heeft gehad afgelopen maanden, ook om in aanmerking te kunnen komen voor behandeling van haar depressieve gevoelens. Is nu wel blij dat haar vriend haar op tijd heeft gevonden en hier wandelen mag. Komen bij een militaire parade uit.

F4790AF1-9EBF-4B9B-B2D4-ABD4BB2FE71D

Morgen is hier een parade, ter ere van de Spaanse vlag. Zijn ze aan het oefenen. De zon schijnt lekker warm. Gaan naar een afgifte punt van DHL. Nitha wil ook spullen naar Duitsland terug sturen. 1 kg €53,-, 2 kg zou €73,- zijn. Alles in een 1 kg doosje gepropt. Duurder dan Correos, die zijn pas maandag open. Dus dat is nu geen optie. Het is druk in het tabaks winkeltje waar het afgifte punt is. Worden veel sigaretten verkocht. €4,- per pakje.  Terug in de Albergue tref ik Dita uit Letland weer. Ze heeft het bed boven mij. Wordt weer spontaan omhelst😊We gaan eten op het plein,  waar we om 19 uur het Menu del Dia ( menu van de dag) kunnen bestellen. De militaire kapel is aan het inspelen op de kiosk. Muziek tijdens het eten 🤓

1. Titia:
    14 oktober 2022
    Nou Miets, je mag trots op jezelf zijn dat je nu daar staat. Je hebt het toch maar geflikt. 👍🥰 en je doet het toch maar👍👍
    Heftige verhalen van die medepelgrims, maar dat is ook de camino he.
    Voor vannacht, slaap lekker en weer mooie wandeldag morgen🥾🥾
  2. Toos:
    14 oktober 2022
    Miets,wat een ander leven als hier.
    En steeds niet weten waar beland ik vanavond,en wat brengt de nieuwe dag.Knap hoe je de mede camino lopers ervaart en bijstaat.
    Morgen weer een mooie wandeldag met nieuwe “uitdagingen”
  3. Rezy Snijkers:
    14 oktober 2022
    Hoi Miets, knap hoe je het allemaal klaatspeelt. En inderdaad, bij je eigen ego stil durven te staan. Laat de tranen maar lopen, hoort allemaal bij de verwerking. Mooi dat zoveel mensen ieder met hun eigen rugzakje hun gevoelens en verdriet met elkaar kunnen delen. Samen onderweg en op weg naar een mooi einddoel.. Wie weet... Gr Rezy
  4. Anny:
    15 oktober 2022
    Zus, wat een knap verhaal over alles wat je/iemand in het leven kan overkomen en waar je dan mee moet leren dealen/leven dikke kus.
  5. Annemie:
    Leef Miets, wat een mooi verhaal vandaag 🍀😘
  6. Anne-Miek:
    15 oktober 2022
    Miets. Samen vanuit de hele wereld onderweg, ieder met haar/zijn eigen verhaal en levensgeschiedenis. Mooi om te delen met elkaar.
  7. Ton:
    15 oktober 2022
    Diep respect voor jullie prestaties en doorzettingsvermogen.
    En……… wat een prachtige schepen foto’s
  8. Hanny:
    15 oktober 2022
    Sterke Miets, wat n verhalen en wat mooi dat die bespreekbaar gemaakt worden tijdens de Camino. Het sterkt je en geeft je kracht en daar mag best n traantje voor They bij zijn. Hij is zeker trots op jou.
    En heb je nog voeten over na al die kilometers lopen? Jeetje Miets en dat met n zware rugzak. Ik doe je niet na, haha.
    Maar dat hoef ik je niet te vertellen.
    Succes met t vervolg Miets.
  9. Mien Olislagers:
    24 oktober 2022
    Hoi Miets wat ben ik blij je weer te volgen geweldig hoe jij dit klaar speelt .wat ben jij een sterke vrouw even op bepaalde ogenblikken terug denken over They en je tranen de vrije loop laten dat mag lieve Miets They loopt met je mee en hij is trots op jouw.