Donderdag 13 oktober 10e wandeldag

13 oktober 2022 - Liendo, Spanje

Gisteravond zijn we bij een Indiaas restaurant beland om te eten. Restaurants gaan hier rond 20 uur open. Al met al gisteren 32 km gelopen ivm het naar de stad gaan om te eten. Lydia luistert een toepasselijk lied voor we gaan slapen, helemaal in de sfeer van de ruimte waar we liggen, met de reuk van wierookstokjes.                   “ Alles is goed”. Het is iedere dag een verrassing  waar we terecht komen voor de nacht. Heeft ook wel weer iets😉
Baskenland hebben we achter ons gelaten. Zijn nu in de provincie Cantabrië. Hier zullen we rond 174 km in lopen. Vertrek 8.15 uur 😊 Via een smal pad in het achterland gaan we opzoek naar de route. Het ultieme uitlaat gebied voor honden 🐶 Het is net of iedereen een hond heeft. In alle soorten en maten. Wonen ook veel mensen langs de kust in grote blokkendozen met of zonder balkonnetje. Er wordt nog volop gebouwd. Een stijl stenig pad volgt waarna we een mooie zonsopkomst zien eer we uitkomen op het strand en langs de boulevard van Castro Urdiales verder lopen.

16B5896E-E998-4CE6-A30E-3D8925EB1A1A1C2157AF-B51F-4D2C-88B2-DEE702558826

Opzoek naar een ontbijt. Zie een standbeeld  van een vrouw met een arm die streng uitkijkt over de zee. Vraag aan een voorbijganger met hond naar de betekenis. Hij weet het niet.

CA5CA0E0-DF9E-403E-B5F2-1FF7F17AF3A8

Een brutale meeuw pikt op het tafeltje naast ons zo maar een onbeheerd broodje. De man was net zijn koffie halen. Wij hadden het niet in de gaten. De duiven ruimen het op😉 en de meeuw pakt nog snel  het grootste stuk.

F6A478AB-11D9-45AF-97F3-4058738C3CFE

Een van de Spaanse dames aan een ander tafeltje loopt naar binnen, de man krijgt een nieuw broodje.  We zijn 6 km verder eer we de stad uit zijn. Het is 10.15 uur. Hoog gelegen dorpjes volgen elkaar op, uitkijkend op zee. Soms zit de autoweg ertussen. Geen mens op straat. Een oudere vrouw, stok in hand komt naar buiten met een heel regiment aan katten.

EF668A05-0AF7-43B5-9CD5-D357E924F269

Vraag of ik foto mag maken. Si. Het valt me op dat alles bij afvalcontainers  gezet wordt, grof en ander vuil.

2A93163F-9AF9-45DC-9F7D-1D6279AFD497

De man van het gekaapte broodje door de meeuw vanmorgen loop ik onderweg bij een kerkhof voorbij. We spreken later met hem. Komt uit Beieren, is alleen onderweg. Dan volgt een keien pad, hoog boven de zee gelegen, hekken die met touwen bij elkaar worden gehouden ( matras spiralen) om het grazend vee ( schapen) binnen te houden.

9F11D056-E2AA-41DC-A1F4-76899E796F7B

Recycling😉We pauzeren op een hoge rots uitkijkend op zee. Israëliër Ronnie komt voorbij gelopen  en komt er gezellig bijzitten. Eet een stuk brood dat we nog hebben van  2 dagen geleden met kaas met ons mee.

699602A0-43E0-4230-BE31-A84385F80C64D8FAC9E9-D24C-4218-9718-93C2F9858BA9

De hondenbezitters kunnen hier ook niet lezen, ondanks de vele pamfletten die er hangen om de drollen in een zakje mee te nemen.

74FCADDA-D995-4BBE-8EC1-4FE300F103A1

Rond 15 uur na 19 km hebben we nog 9 km te gaan naar Liendo waar we willen overnachten. Meer dan 200 meter stijgen. Dat wordt nog wat in het zonnetje. In een verlaten gehucht staat nog een vijgenboom met veel vruchten. Naast het oude kerkje en waterkraantje. Pluk er twee. Smaken prima behalve dat daarna mijn lippen aan elkaar plakken door de witte melk die uit de schil komt. Zou bijna gaan denken: God straft onmiddellijk 😉 Hoef toch niet te praten daar Lydia en Marja ergens achter mij lopen😊 De weg blijft stijgen en dalen. Kom een dorp binnen lopen en zie een aantal  bloempot vrouwtjes staan.

48FAAF22-17F9-470B-B29D-5DF2A8A2AC3D

Zo leuk geschilderd. Denk foto maken. Leuk idee voor op de dorpsontmoeting in Kessel. Zitten er 2 vrouwtjes  onder de overkapping. No perigrinos, particulare. Vraag of ik foto mag maken. Geen probleem. Wordt nog extra op het bloempot mannetje gewezen.

408433B2-AD58-4BB8-A20D-8357D474E9DA

Op mijn vraag waar te slapen, steeds rechtdoor, kruis teken wordt gemaakt, dus in de buurt van de kerk denk ik? Kom bij de kerk, is helemaal vervallen. Verder staat een bordje Albuerge  perigrinos 1.5 km. Daar loop ik naar toe. Hij ligt in het volgende dorp Liendo.

718CB6EE-3EE7-4A7E-8148-0CDF3BF03990

Albuerge de Peregrinos Saturnino Candida. Kom om 17 uur aan na 29 km. En er is een wasmachine. Dus alles wat nodig is wordt gewassen 🤓 Vanavond hebben we een Duits onderonsje. Allemaal Duitsers die hier overnachten en Wiliam uit Engeland. Nicolas uit Zwitserland is ook hier. Hij heeft vannacht ergens wild gecampeerd daar de camping al gesloten was. Alles was nat en vochtig, vannacht wil hij droog slapen 😴 Hij vliegt ons in de armen😊 “Mir reicht’s ich geh Wandern” heeft een van de andere Duitsers op z’n t shirt staan. Heeft een eigen sanitair en verwarmingsbedrijf. Hectisch ivm gas crisis. Is er een week even tussen uit gegaan. Zo heeft ieder zijn eigen redenen om te wandelen.

F79CA428-5668-4F88-8543-F0BF04AD9F650668D5D6-63C3-4F18-ACB0-54B13AAF78234780EDFC-7518-4A81-AA14-4D586A6C8B3E

1. Titia:
    14 oktober 2022
    Wat weer een dagje. Maar je komt weer een stukje verder.
    Fijn dat er een wasmachine is, kan de "heerlijke geur" even uit de kleren. En alles weer schoon en droog.
    Leuk is dat weer de bekende pelgrims te ontmoeten👍👍
    Fijne wandeldag weer voor vandaag🥰🥰🥾🥾
  2. Marianne:
    14 oktober 2022
    Hoi Miets, heb weer iets snellere verbinding, daarom alles bijgelezen de laatste paar dagen. Wat een trappen en spannendende verrassingen waar je slaapt en of er iets te eten is. Zo'n brutale meeuw heb je meer gezien. (Zeeland ). Geniet van de natuur, de wandelingen, de trappen? en de mooie mensen, die je ontmoet. Groetjes ook van Geert.
  3. Ton:
    15 oktober 2022
    Bedoel: Wat een mooie scherpe foto’s