Woensdag 12 oktober 9e wandeldag

12 oktober 2022 - Castro Urdiales, Spanje

Gertie laat me weten dat mijn pakket uit Spanje met de overtollige spullen in Kessel is aangekomen 😊Gisteravond na het eten in een Baskisch restaurant hebben we nog rondje oude stad gelopen. Overal volle terrassen met eten en drinkende mensen. Komen we terug in de Albuerge komt een man naar me toe (we zijn hem 2 dagen eerder tegengekomen in Pozueta). Hij kwam toen pas om 21 uur aan, helemaal bezweet en koud daar in de plaats waar hij had willen overnachten geen plek was en hierdoor 7 km in het donker had gelopen. Hier was hij om 17 uur vanmiddag. Had een briefje met   tekening. Ik dacht dat het een rebus was😊  Klosje garen met naald, broek en nog een broek met scheur in het kruis.

A33CA18C-C1BA-4A81-92B1-A05FDF6FFCBB

Had dus naai spullen nodig. Hij wist niet hoe dit te vragen in het Engels. Slim. Hij kwam uit Galicië in de buurt van Santiago. Blijkt een leuke tekenaar te zijn, op de achterkant staat een leuk bedankje

0FF7BD86-90C1-4A16-8A2F-E04CF5FC3146

🤓 Gezellig met z’n allen ontbijten, ieder met z’n eigen spullen. Jacob uit Denemarken loopt de camino ondanks zijn diabetes. Is passen en meten met zijn eten. Had pech dat zijn glucose meter op z’n arm geen contact meer kreeg met zijn telefoon waardoor het moeilijk werd hoeveel en wanneer insuline nodig. Draagt 1.5 kg aan spuiten naalden en insuline mee. De Argentijnse Dantes 19 jaar loopt veelal met hem mee of ze treffen elkaar onderweg. Ronnie uit Israël is ook van de partij. Voor de eerste keer in 9 dagen zijn we niet als laatste weg en zelfs voor 8 uur 😉 Het is nog donker en 17 graden. Even later miezerregen. Wel of geen regencape? Toch maar doen. Na 1 uur is het droog. Loop even met een oudere mevrouw over, waarvan de haren duidelijk een verf beurt nodig hebben. Zeg vriendelijk goedemorgen, zei Gutenmorgen, denk dat is een Duitse. Ik in mijn beste Duits in gesprek. Ze helpt me snel uit mijn droom en zegt dat ze alleen gutenmorgen, gutenabend, gutennacht en aufwiedersehen spreekt. Ze is Spaans😉 Na 1 uur lopen we weer in landelijk gebied op weg naar de kust, heerlijk rustig.

C678C79A-7674-40AD-8E3F-E696024299BF

Om 10.15 ben ik in Zierbena   Udela aan de ruisende zee🤓 na 11 km.

7387C782-E112-4CFD-A5FF-6A974722EAA623F94C8D-E4F5-435C-8C6F-914D05B5257C

Een uur later gaan we verder na eten en drinken. Volgen een  houten vlonder trap en daarna 120 trappen omhoog, traptreden van een meter, loopt ongemakkelijk.

836F6A98-58BA-47D5-96C5-9E1B7051A5B7

De zon begint te schijnen, een prachtig gezicht met uitzicht op zee. Even verder staat 689 km naar Santiago.

862CA3BB-1A5B-4444-8BEB-D1DC26C2501F

Het betonnen pad hier langs de kust is zeer geliefd. Veel wandelaars met en zonder hond. In Onton twijfel, wel of niet doorgaan 18 km. Het is 13 uur. De Albuerge opent om 14 uur. Gaan door en kiezen voor de korte kustroute van 7.2 km.

F3E239DA-980E-45C1-A46B-7AE25A2CCC1DC907A14D-4935-4A35-AEF5-E3C0878A4E7C

Blijkt een geasfalteerde weg te zijn met 10% stijgen en dalen. Pauzeren in een betonnen greppel. Het laatste stuk loop ik alleen daar Lydia en Marja een andere afslag achter mij hebben genomen en ik al in het dorp Miono ben, ga niet terug weer die berg op. In Castro Urdiales hadden ze een hostel gevonden Aqua Spa. Een kamer voor 3 zonder iets €85,-. Terwijl in hun app staat dat voor perigrinos   (pelgrims) andere prijzen gelden? Dit zeggen we, klopt dan slapen we in de kelder voor €20,- per persoon. We gaan kijken en zien een grote zaal met bedden die schijnbaar gebruikt worden voor meditatie en yoga 🧘‍♂️ lessen.

168840B0-A6BF-45D8-93A2-6AB5930871BD

In een andere ruimte liggen meditatie kussen met een groot Boeddha schilderij erboven.

76F751B5-8A67-4FF3-91FF-87D3DC94FB91

Mooi aangeklede massage tafels maken het geheel compleet.

836B68C9-1841-4ACB-8E45-606F8244755C

Waar zijn we terecht gekomen? Wassen van de kleren lukt niet. Kunnen nergens drogen. Aankomst 15.45 uur en 25 km. Het hostel ligt een beetje buiten de stad Castro Urdiales. Voor iets te eten zullen we nog wat km dienen te lopen vanavond😩

1. Marjan:
    12 oktober 2022
    Miets, super om je verhalen te lezen. Maar ik krijg nog niet de neiging om de Camino del Norte te gaan wandelen.
    Succes en hopelijk nog wat meer zon
  2. Annemie:
    12 oktober 2022
    Hoi Miets, wat een avontuurlijke dag, heb je weer beleeft😊
    Ik geniet van jou foto's en verhalen, ik wens je morgen weer een fijne dag, met nieuwe ontmoetingen en mooie dingen om te genieten🍀❤️ groetjes Annemie 🌞🙋
  3. Marianne:
    13 oktober 2022
    Je weet dus echt niet waar je steeds terecht komt. Is daardoor ook echt een avontuur, geniet van de wandelingen!!!
  4. Ellen:
    13 oktober 2022
    O Miets, Wat een gebeurtenissen weer ....hopelijk heb je lekker geslapen ....succes vandaag met de nieuwe avonturen🍀🍀
  5. Titia:
    13 oktober 2022
    Wat een camino zeg. En allemaal die trappen op en af😡😡
    En dat slapen is ook iedere dag een dingetje he😱😱
    Maar je gaat nog steeds lekker.
    Nog maar 689 km.....😜😜🥾🥾
  6. Annemie:
    Ha Miets
    Geweldig avontuur. Heb jij die broek gemaakt, of heeft hij dat zelf gedaan,
    Ben Jaloers op je !
  7. Marga Akkermans:
    13 oktober 2022
    Miets, ik geniet iedere dag weer van je verhalen! De stilte en de natuur die je beschrijft en natuurlijk alle mensen die je ontmoet!
    Veel wandelplezier morgen.
  8. Liesbeth:
    13 oktober 2022
    Miets leuk om je te volgen. Ik geniet nog na van het openingsfeest van 2 WCF.
    Veel wandelplezier
  9. Veronic Thiessen:
    13 oktober 2022
    Wat een bijzondere ontmoetingen zeg ! En steeds weer afwegingen en keuzes maken, welke afslag, hoe lang nog en waar slaap en eet ik vandaag... poeh, het blijft spannend allemaal. Ik geniet van je verhalen en foto's, veel plezier !