Woensdag 15 maart 1e wandeldag Matosinhos-Vila do Conde 24 km.

15 maart 2023 - Vila do Conde, Portugal

Gisteravond tijdens ons ommetje, in de buurt van de kathedraal werden we aangesproken door een iets oudere man met een stok. Hij sprak vloeiend Engels. Had  25 jaar in Engeland gewoond vertelde hij,  zag er niet onverzorgd uit, liep wat voorovergebogen en  vroeg om geld voor eten. Daar we niet goed konden zien hoe en wat, zijn we toch maar doorgelopen. De kathedraal was mooi verlicht en er liepen nog genoeg mensen rond.

3C6CEFA9-EF41-4103-997A-85AB958FCEC1BBB23900-EE01-4C6A-A07E-7D10183B51D0

Om 6 uur was het eerste meisje op ( liggen allemaal jongere) en pakte haar tas. Het gerommel was begonnen. Geluid van de camino. Net zoals de snurk ster naast mij. Krijsende meeuwen wekken ons daarna om 7 uur. Het is mistig buiten.

29B25033-EA47-4243-B9AE-0A2A22E41A5B

We hebben tijd genoeg daar de kathedraal pas om 9 uur open is voor “de stempel”, in ons pelgrimspaspoort. Klokslag 9 uur zijn we er🤓 De zon schijnt. Onze dag kan niet meer stuk.

F9239D1B-193A-4364-92D0-8F1A04474EC025EB8EF0-6FC8-4CBB-B9FE-C430D1EF7DC1172420E1-B9FC-4CC2-875A-1FB2D545F608

Op aanraden van Titia gaan we vanuit Porto met bus of metro naar Matosinhos daar de eerste 5 km industrieterrein zou zijn. We gaan met de bus, dan ‘zien’ we wat we lopend gemist hebben! Voor €2.50 en 38 stops verder zijn we er rond 10 uur. In Matosinhos de brug over en daar staat onze gele pijl.

87F57038-986D-483A-BBDC-1210928B0482

Onder de brug licht een vrachthaven.  Honderden VW T-ROC auto’s

82A5EC85-013B-4C76-B6AF-7480E0372A27

staan er geparkeerd op weg naar Lissabon vertelt de mevrouw uit een sigarenwinkel, waar we een extra stempel krijgen. Hier een stempel, staat op de deur. Wordt ons verteld dat we het treffen met dit weer. Vorige week was het bar slecht geweest. Koud en veel regen. Geen Portugees weer. De route gaat veelal over houten vlonder paden, de zee aan de linkerkant.

A4371088-D7B0-4B18-A190-79CE40AB92F90D6232C8-31E7-4E97-8473-F25668E82B5D

Rotsige stranden en een beukende zee met hoge golven. Niet overal geschikt om te zwemmen. De zon schijnt aardig warm. In Aldeia Nova  in de voetbal kantine drinken we wat,  lekker zittend in het zonnetje uitkijkend over de zee. Veel wandelende mensen en joggers op de route. Bloemen tussen de rotsen en strand.

1AF8272C-3B3F-44C6-A4A4-BDA50754BB73FB1DE9FF-6858-40E2-BC68-3D0F7E763E95

Loop een stuk met de Engelse John uit de buurt van Londen, waar hij werkt bij de politie als rechercheur. Herkende ons van het hostel afgelopen nacht. Hij had er ook geslapen. Was wel vanuit Porto gestart, een saai stuk route vertelde hij met auto’s die langs raasden. Hij liep niet zo snel met zijn gewicht van 100 kg en dit was zijn eerste camino. Na iedere 5 km pakte hij pauze. Onze bus keus was dus prima. Janine loopt een stukje voor met haar luisterboek. In het Vissersdorp Lavra pauzeren we op een bankje uitkijkend op zee. De vissersbootjes en netten liggen allemaal aan de kant. De huisjes zijn piepklein.

7A747CE1-AF02-4141-AD74-AB2D6377EA6C28BED3A6-5D41-4C89-BA0F-953E8D33235E

Een iets oudere vrouw komt uit zo’n huisje naar ons toelopen met een grote fles water en vult onze bidons, ongevraagd. Geweldig toch.

FC4849F0-795F-47B3-86D6-4F76E79FCBDA

Hierna volgen stukken vlonder paden die erg slecht zijn. Door de mulle zand worden we omgeleid.

3FD8FC0B-98FC-4BCA-BBF8-C875FDD9BE95

Voor Vila do Conde komen we erachter dat rechtdoor lopen niet gaat, er is geen brug over het water. Buigen af en via Azurara komen we op de juiste weg waar wel een brug is. Opeens horen we roepen, stamp. Een man wenkt ons om naar het kleine kerkje te komen, gelegen op een heuveltje, dat we bereiken via stenen trappen. Merken dat trappen lopen nu niet meer zo gemakkelijk gaat. Vervolgen hierna onze weg om rond 16 uur en na 24 km gelopen te hebben in Vila do Conde aan te komen. De eerste de beste Albuerge Santa Clara gaan we binnen. Het is zo’n kaal gebouw, zalen stapelbedden, geen fatsoenlijk raam dat we besluiten om verder te zoeken. Het is nog niet zo druk merken we met camino gangers dus dit moet lukken. Janine heeft al snel iets anders gevonden. Een prachtig appartement dat voor €45,- te boeken is via Booking. Daar wij contant betalen heeft Janine afgedongen naar €40,-. We slapen wel met z’n tweeën in een bed. Kunnen zelfs onze kleren wassen, zouden kunnen koken. Dat gaan we niet doen. Gaan voor het pelgrimsmenu. We delen het appartement met een Marokkaanse Duitser. Door het slechte weer vorige week, veel blaren gelopen waardoor hij net voor de grens met Spanje gestopt is met zijn camino. Heeft 4 dagen rust genomen en nu op terugweg naar Porto waar hij over 2 dagen wil aankomen. Pelgrimsmenu was voortreffelijk, soort groenten soep met brood, kalkoen filet  met rijst, frites en een beetje salade. Koffie of thee na. In Portugal kun je ‘s avonds warm eten vanaf 19 uur. Ideale tijd🤓

1. Annelies Giesen:
    Hoi Miets
    Wat gaaf samen met je dochter de camino Portugues. Vorig jaar deze tijd liep ik daar ook. Bom Camino voor jullie beiden.
  2. Toos:
    Miets en Janine,
    mooie start van deze uitdaging,en goed wandelweer,zo te zien.
  3. Ageeth:
    15 maart 2023
    Hey Miets, bedankt voor je verslag. Heel veel plezier met het lopen. Vooral genieten van Portugal.
  4. Margreet:
    15 maart 2023
    Hoi Miets, de Portugues is een mooie camino. Leuk om dat samen met je dochter te doen. Ik ga je verhalen weer volgen. Geniet ervan! Groetjes, Margreet
  5. Irma Schrooyen:
    Hallo Miets en Janine
    Heerlijk, moeder en dochter samen op tocht!
    Geniet ervan. Ik volg jullie op deze voor mij bekende camino.
    Groetjes
    Irma
  6. Marja:
    Ha Miets & Janine,
    Vanochtend krabben bij mijn auto, k moest ff denken aan jullie; hoe zou het weer zijn in Portugal.
    Wat heerlijk voor jullie! Mooi weer ☀️
    Een mooie start vanochtend in de kathedraal 😇
    Mooie vlonders, strand, de kust en zon, ik zie blote benen😂 echt top!
    Wens jullie een heerlijke nacht en morgen weer met de zin in de rug op pad 🥾.

Gaan jullie de kustroute aanhouden?

- Ik besloot dat ik alles kon - Loesje
  7. KeesS:
    15 maart 2023
    Geweldig Miets zo samen met je dochter.
    De Camino Portugues heb ik 2 keer gelopen.
    Heel veel succes en plezier.
    Kees
  8. Marianne:
    15 maart 2023
    Hoi Miets, Leuk dat je weer verslagjes schrijft, voorzien van foto's. Mooi om dit keer samen met Janine een Camino te beleven. Dames nog veel wandelplezier en een stralend zonnetje gewenst.
  9. Marjan:
    Hoi Miets en Janine,
    Wat leuk dat jullie toch al in maart zijn gaan lopen.
    Succes.
    Marjan ( vanuit een ook zonnig Madeira)
  10. Anny:
    Miets en Janine,
    Jullie zijn op weg, buen camino 😘
  11. Ellen:
    Ha Miets,
    Super dat je toch een reisverslag schrijft...heerlijk om jou en Janine zo te kunnen volgen....heel veel wandelplezier en mooie ontmoetingen!
    Lieve groet
  12. Mien Olislagers:
    15 maart 2023
    Miets en Janine heel veel mooi wandel plezier jullie zijn nu al top vrouwen.
  13. Veronic Thiessen:
    15 maart 2023
    Hoi Miets, heb het eerste verslag net gelezen, wat leuk ! Heel veel plezier samen met Janine en ik volg jullie graag de komende tijd.
  14. Hans Koster:
    16 maart 2023
    Hoi Miets, wat goed dat je weer op weg bent, nu in Portugal en dat samen met je dochter, geweldig. Weer leuk om je prachtige verhalen, voorzien van mooie foto's te lezen. Heel veel succes en vooral veel wandelplezier. Ook de groetjes van José
  15. Titia:
    Hoi Miets en dochter
    Super dat het goed weer is in Portugal.👍👍
    Goed dat jullie de metro naar Matochinhos hebben genomen. Ik heb toch niets teveel gezegd. Vanaf nu lekker genieten van de mooie natuur die nu ongetwijfeld heel anders is.
    Bekende foto's. Wij " lopen" met jullie mee . Bom caminho🥾🥾
  16. Mieke:
    Bom caminho
  17. Anne-Miek:
    Miets en Janine
    een mooie camino samen gewenst.
    veel wandel- en moeder-dochter plezier
  18. Ton:
    16 maart 2023
    Haha Miets, zoals Lydia al zegt: die is niet te remmen!
    Alle respect en... zoals altijd, prachtige foto`s.
    Goed bezig, zei de wijnboer.
  19. Twan:
    16 maart 2023
    Dag Miets en Janine, heel veel plezier samen tijdens deze mooie Camino wandeltocht.
  20. Thea:
    16 maart 2023
    Szo zeg😍👍Wat is dat geweldig, om dit keer met Janine een route te lopen!Chapeau voor jullie‼️”Wandel “graag weer met jullie mee‼️
    Nu al mooie voorjaars foto’s‼️😍