Zaterdag 23 maart Dag 6.

23 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

Afgelopen nacht hebben we 90 pelgrims van onderdak voorzien. Om 22 uur kwamen nog 3 jonge Spanjaarden, die door een taxi gebracht werden. Ze hadden wel een bed gereserveerd. Buiten was het koud en mistig.  Vandaag is mijn grootste taak de wasserij bemensen samen met Cor. De pelgrims mogen zelf wassen op de hand of hun was door ons laten doen. Voor €7,- wassen en drogen. Doen alles in een kratje, wij zetten hun naam erop met bednummer. Later kunnen ze alles ophalen. De vertrekkende pelgrims uitzwaaien vanmorgen in regen kleding  gehuld, door de miezerregen die valt, is heel apart. Ze komen naar je toe om je te bedanken voor de gastvrije ontvangst. Sommigen hebben nog iets in het gastenboek geschreven.

IMG_0117

Krijg een extra knuffel van Peter uit Den Bosch. Hij  lijkt een beetje op Catweazle, uit de Engelse tv kinderserie uit de jaren 70-71, met z’n puntbaardje krulsnor en hoedje die gisteravond bij binnenkomen zoveel last van zijn heupen had. Hij vertrekt met Katie uit Regensburg waar hij gisteren al mee gelopen heeft.

IMG_0120IMG_0122IMG_0124

Om 8 uur zijn de meeste pelgrims vertrokken. Wij gaan ontbijten en daarna de gebruikte zalen poetsen. Het wegwerp beddengoed van de matrassen afhalen, kastjes waar de rugzak in wordt opgeborgen bij ieder bed uitvegen, prullenbakken leegmaken, vensterbanken poetsen en de vloer vegen. De achter gelaten spullen gaan naar de wasserij, worden gewassen en komen later in bakken,  beetje gesorteerd op de weggeeftafel😉. Het roze jasje dat Peter aanheeft heb ik hem van deze tafel gegeven.. Hij had z’n jasje gisteren ergens laten liggen😩 en vanmorgen bij die kou was het een meevaller voor hem dat het ook nog paste.

IMG_0130

Na het poetsen gaan we met z’n allen koffiedrinken en daarna tot 13 uur hebben we vrij. Douchen, lezen. Ga nog stukje wandelen tot een hek waar privado opstaat. Privé. Zon probeert door te komen maar de wind is ijzig. Voor het klooster staat een kunstwerk dat de weg naar Santiago uitbeeld.

IMG_0081IMG_0129Om 14.30 uur start ik met Cor in de waskeuken. Het eerste uur is het nog niet druk. Wat handwasjes en enkele pelgrims laten hun was doen.IMG_0133Dan hoor je hele verhalen over wat ze allemaal ondernomen hebben in hun leven, waar ze vandaan komen en hun plannen. Een Canadese was zo blij, het was de eerste keer in haar leven dat iemand voor haar deed wassen😉Later op de dag help ik bij de ontvangst. Er komen 2 bussen aan, het is een drukte van belang en iedereen wil snel naar z’n gereserveerde bed. We doen het heel gestructureerd zodat de opstopping niet te groot is. Een hospitalero aan de deur, die laat er 6 in. Wordt het registratie formulier ingevuld. Door voor stempel in pelgrimspaspoort, copie van paspoort wordt gemaakt, betalen voor de overnachting €14,-. Kunnen nog kiezen voor het menu ‘s avonds en ontbijt ‘s morgens, krijgen wegwerp matras hoes en sloop, dan de schoenen in een speciale ruimte hiervoor zetten  IMG_0135en daarna kunnen ze naar het aangewezen bed. Een hele groep uit Costa Rica en Nicaragua gaan koken in de keuken.IMG_0136Tortilla's,  belegde broodjes en koffie wordt gekookt in een pan. Vragen of ik mee wil eten. Heb net paprika bonensoep gehad in onze huiskamer.
We proberen goed te zorgen voor mens en dier 😉 De eigenaresse is even douchen en slaapt buiten in een tent. Passen Tanja en ik even op Bayo🦮 IMG_0137

1. Marjan:
    23 maart 2024
    Ook voor jou een volle dag. Ontmoetingen zijn toch het belangrijkste.
    Wij zijn vandaag van Ramalosa naar Vigo gelopen via de kust, 25km bij 26 gr.C.
    Heel ander weer dus. We lopen 1 dag achter jullie schema. Hebben besloten om in Pontevedra de Spiritual te lopen.
    Groetjes, Marjan en Merel
  2. Liesbeth:
    23 maart 2024
    Wat leuk om te lezen dat ze vanuit Costa Rica de Camino gaan wandelen in Europa :-)
    Veel plezier Miets
  3. Harry Geelen:
    23 maart 2024
    Miets, wat en geweldige beleving daar. En het plezier bij jou straalt er vanaf. Fantastisch. Groet van Harry Geelen.
  4. KeesS:
    23 maart 2024
    Wat leuk Miets om al die verschillende mensen met diverse Nationaliteiten te ontmoeten.
    Zo te lezen wel lekker druk.

Hasta la vista
    De fanclub
  5. Irma Schrooyen:
    23 maart 2024
    Miets, je bent echt op je plaats daar!
    Ik geniet van jouw verslag en kijk al uit naar het volgende.
    Groetjes
  6. Mien Olislagers:
    23 maart 2024
    Hoi Miets je bent al goed ingeburgerd op je werkplaats interessant allemaal wat jullie voor de pelgrims moeten doen. Ik kijk weer uit naar morgen en ook naar de mooie foto's. Groetjes Mien.
  7. Veronic Thiessen:
    23 maart 2024
    Petje af hoe jullie al als een geoliede machine werken, gelukkig ook heel effe tijd voor jezelf en leuke ontmoetingen. Dat doet je goed he.
  8. Titia:
    24 maart 2024
    Wat leuk om te lezen dat je het wel naar je zin hebt "wasvrouwtje".
    En een leuk team, wat heel belangrijk is.
  9. Hanny:
    24 maart 2024
    Ha Miets, leuk om je verhalen en je ontmoetingen weer te lezen en mee te beleven.
    Jij bent daar helemaal op je plek. Het staat op je lijf geschreven die klusjes met de pelgrims. Grtjes uit n regenachtig Limburg met af en toe n zonnetje.
  10. Thea:
    24 maart 2024
    Inderdaad,sluit me helemaal bij al die reacties hierboven 😍👍🙏🏻

Jouw reactie