Zondag 24 maart dag 7. Roncesvalles

24 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

Vannacht waren er 160 overnachtingen over 3 etages verdeeld en 1 vrouw overnacht buiten in haar tent met haar hond. Een aandoenlijke hond die door velen geaaid werd. Probleem was achteraf dat we die hond niet binnen hadden mogen laten. Het meisje wel, zodat ze zich kon douchen. Discussie geweest bij de dag evaluatie. Op het einde van de dag rond 21.30 waren we aan het wachten op een Nederlands echtpaar dat gereserveerd had. Dezelfde tijd waren wij aan het praten met een Nederlands echtpaar uit Kootwijkerbroek waarvan de man corona had gehad, 6 dagen op ic had gelegen en wonderwel goed was opgeknapt. Om zijn conditie terug te krijgen had hij onbetaald verlof genomen en was hij naar Rome gelopen in 4 maanden tijd. Dat smaakte naar meer.  Nu gingen ze samen op weg naar Santiago. Toevalligerwijs kwam haar naam aan de orde en ze zei “ Mieneke”. Laten wij toch aan het wachten zijn  op een Mieneke? Blijkt dat ze ‘s middags was ingeschreven op haar meisjesnaam Jacobijntje. Ze had dus dubbel betaald. Meevaller voor hen, dat  we het teveel betaalde bedrag terug konden geven. €68,- voor overnachting en diner en ontbijt voor 2 personen. Vanmorgen hadden we nog een mooie wandel jas bij de inschrijf tafel liggen. Van wie? Heb hem op een stoel bij de voordeur gehangen zodat iedere vertrekkende pelgrim hem kon zien. Laat hij toch van de echtgenoot van Mieneke zijn. Hij had gedacht dat hij de jas vergeten was op hun pauzeplek gistermiddag. Nog een meevaller voor hen 😊 Blij en opgelucht vertrokken ze samen. Hoe vreemd kan het lopen.                                                        Na het ontbijt gaan we poetsen. Vandaag als extra, wisselen en wassen van 72 katoenen kussen slopen op etage 2.  Iedere week worden die op een etage gewisseld. Ivm Palmzondag gaan we om 12 uur naar de kerk.

IMG_0143

In de kerk bij het klooster is geen palmtakken zegenen. Wel zijn er 6 kinderen, uit een gezin, in de leeftijd van 1-10 jaar met hun ouders om hun Palmpasen stokje met snoep aan te laten zegenen.

IMG_0142IMG_0145

Ik spreek met de vader. Ze komen uit Barcelona en gaan met hun jonge kinderen een stuk van de camino lopen. Hun 7e 👶was onderweg! Na de de lunch naar de waskeuken waar velen hun wasje op de hand doen. Daarna ontvangen van pelgrims.

1. Dorine Niessen:
    24 maart 2024
    Mooi verhaal weer goed bezig
  2. Annie:
    24 maart 2024
    Weer een nieuwe mooie dag voorbij, met vele nieuwe herinneringen.
    Op naar morgen. 🤩
  3. Mien Olislagers:
    24 maart 2024
    Hoi Miets Wat een geweldige verhalen zo spannend allemaal ik ben weer benieuwd naar het verhaal van morgen werk ze en voor straks welterusten groetjes Mien vroeger ( Mieneke)
  4. Irma Schrooyen:
    24 maart 2024
    Je begint er al routine in te krijgen! Leuk.
  5. Ellen:
    Ha Miets,
    Geweldig om te lezen wat je zoal meemaakt op een dag...mooie contacten....ik kijk uit naar je volgende verhaal 😚
  6. Veronic Thiessen:
    24 maart 2024
    Heel drukke dag, met bijzondere gasten, prachtige kerk ook. Slaap lekker.
  7. Els Jacobs:
    24 maart 2024
    Miets wat een enerverende dagen maak je mee.
    Mooi te lezen hoeveel gesprekken die je voert. Ieders levensverhaal.
    Mensen die je ontmoet hebben zullen je ook zeker herinneren.
    Chapeau Miets dat je dit allemaal doet.
  8. Titia:
    25 maart 2024
    Er zijn al behoorlijk wat pelgrims onderweg.🥾🥾begint al aardig druk te worden.
    Wat een geluk voor dat ned. Echtpaar🙏🙏 caminogeluk???
  9. Gert:
    25 maart 2024
    Toeval bestaat niet maar hier weer wel.
    Succes.
  10. Gonny:
    25 maart 2024
    Wat is het mooi om jouw avonturen te lezen.
    Je hebt schrijvers talent.
    Wel ook hard werken.
    Heel veel succes, en plezier
  11. Anne-Miek:
    hoi Miets
    Prachtig al die internationale ontmoetingen.
    En fijn dat je met een gastvrij onthaal, opvang en verzorging iets voor hen kunt betekenen.
    Je ervaring op de Zonebloemboot komt goed van pas!
  12. Tiny Wilms:
    25 maart 2024
    Hoi Miets, volgens mij voel je je helemaal happy. Erg leuk om te doen, op deze manier ervaar je hoe dankbaar pelgrims zijn voor elk klein gebaar. Pelgrims delen graag hun verhaal met de vrijwilligers, zien jullie vriendelijke glimlach en zorgzaamheid. Verleden jaar heb ik als vrijwilliger gewerkt in de Huiskamer Santiago, dit was minder intensief maar ook heel waardevol.
    Veel respect wat jullie allemaal doen in Roncesvalles 🙏
  13. KeesS:
    Hallo Miets,
    Wat ben je toch een kanjer.
  14. Marianne:
    Goed bezig Miets!
  15. Thea:
    26 maart 2024
    Sluit me helemaal aan bij al die mooie reacties!
    Groot CHAPEAU VOOR JEZELF EN AL DIE ANDEREN👍🙏🏻👏😍👍

Jouw reactie