Maandag 25 maart dag 8. Roncesvalles

25 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

De routine begint te komen wat de hospitalero taken betreft. Het ontvangen en uitzwaaien is het leukste om te doen. Alhoewel de gesprekken in de waskeuken met de zelf wassers ook wel iets hebben. Afgelopen nacht hadden we 82 overnachtingen. De helft minder dan zaterdagnacht. Dat merk je wel, zeker door het vele wachten en staan.  Vermoeiend. Krijg het in de rug door het hangen. Blij dat ik rond 21 uur naar onze vertrekken kon gaan om te douchen, wat lezen en slapen. Rond 6.30 uur op ivm uitzwaaien en koffer/rugzak inname van de pelgrims die kiezen voor bagage vervoer. We laten ze zelf hun vaak grote koffers en rugzakken in de ruimte voor transport zetten. Een koude wind waait, het is 5-6 graden en toch vertrekken er enkele pelgrims in korte broek.

IMG_0148

We zitten hier op 900 meter hoogte. Na het ontbijt en poets werk gaan Dimph, Sjaak en ik naar Burguette wandelen 3km naar de kleine supermarkt om enkele spullen te kopen. De kleine supermarkt heeft een mooie groenten en fruit afdeling.

IMG_0164

Ben blij dat ik even wat anders kan doen 😉. In het dorp zou ook een bakker zijn. Helaas opgeheven en opgekocht om er appartementen te bouwen. Hadden wij gedacht om voor Pasen iets lekkers te bestellen😩 In het gemeentehuis haal ik me nog een stempel voor in het pelgrimspaspoort. Een heel mooie afbeelding die ook in het raam staat van het gemeentehuis.

IMG_0160

Onderweg komen we een pelgrims kruis tegen uit de 14e eeuw, net na het bord waarop staat SANTIAGO 790 km.

IMG_0084IMG_0083IMG_0079

Daarbij een heel klein bloempje in de berm, aardbei ganzerik genaamd.

IMG_0165

Staan aparte schapen in de wei. Het Latxa schaap. Typisch uit deze streek. Van de ongepasteuriseerde melk wordt schapenkaas gemaakt (Roncal) genaamd.

IMG_0163

Heb dit gevraagd aan Marisol de beroepskracht in dit klooster, die alle reserveringen, registraties,  de financiën regelt en een vraagbaak is voor velen en voor ons. Voor de pelgrims is het denk ik ook niet gemakkelijk door de vele aanwijzigingen over de regels in deze herberg. Alles uitgebeeld in symbolen en tekst in het Spaans en Engels.

IMG_0150IMG_0167

Hier gaat het spreekwoord: Door de bomen het bos niet zien, aardig op.

1. Dorine Niessen:
    25 maart 2024
    Leuk heb je een steen gevonden?
  2. Mien Olislagers:
    25 maart 2024
    Bedankt weer voor de mooie foto's en het prachtige verhaal wat je schrijft. Jammer dat de bakker weg is in het dorp jullie hebben de werktaken wel goed geregeld 👍welterusten 😴😴voor straks tot morgen groetjes Mien. 🙋‍♀️
  3. Margreet:
    Hoi Miets,
    Het is hard werken, maar gelukkig wat momenten voor ontspanning 🤗
    Succes!
  4. Gertie:
    25 maart 2024
    Groetjes van Gerda de buurvrouw, leest je blog iedere dag. Vindt het geweldig wat je doet. Wij ook hoor zus Waar komt jullie brood vandaan? Supermarkt brood? Gr. G@G
  5. Hans:
    Hallo Miets.
    Leuk je berichten te lezen, geniet in RV en doe ze allemaal de groeten van Hans uut Twente
  6. Marian Rijksen:
    25 maart 2024
    Hoi Miets, mooi om te lezen. Wat weer een avontuur!
  7. Annie:
    25 maart 2024
    Hoi, bakkerij dicht !! Volgende dorp of zelf bakken. En eieren “tietsche” voor pelgrims en
    Jullie vrijwilligers, of is dit niet bekend ??
    Ik wens jullie allemaal toch fijne paasdagen 🐣 tot ‘t volgende verslag, slaap lekker 😴
  8. KeesS:
    👍👍👍👍👍👍👍😘
  9. Thea:
    26 maart 2024
    Doen ze in het klooster geen brood bakken😲😔
    Ook een huizen probleem🤔🤗
    Het is wel een schitterende omgeving 😍👍
    Groetjes😘
  10. Titia:
    26 maart 2024
    Ja het zal wel hard werken zijn.🤭
    Maar met een goed team lukt het wel.
    Jammer dat de bakker weg is😡
  11. Marianne:
    27 maart 2024
    Af en toe gaan zitten, helpt misschien voor jouw rug. Pas ook goed op jezelf.

Jouw reactie