Zondag 23 oktober 20e wandeldag

23 oktober 2022 - Villaviciosa, Spanje

De hospitalero van de Albuerge afgelopen nacht in La Isla wijst als veroorzaker van mijn uitslag de Albuerge “ La Casona del Peregrino” in Lianes aan. Daar is nog alles van hout. Houten stapelbedden, houten vloeren, deuren. Het water van de douche druppelde in de ruimte waar je evt. zelf kon ontbijten naar beneden. De man daar vertelde dat er een lekkage was in de houten vloer. Het was een heel oud huis met veel hout. Kan kloppen daar Dustin er ook heeft geslapen en hij beten heeft van bedwantsen😩 Mijn broekrok is niet droog geworden vannacht. Trek hem toch aan. Droogt wel met wandelen.                           Vandaag 23 oktober is het 40 jaar geleden dat onze Janine geboren werd. Een dag om nooit te vergeten💐They en ik konden ons geluk 🍀  niet op zo blij waren we met “ons” kind. En dan ook nog een meisje. We wisten vooraf niet wat het zou worden. Hoe vaak we dat niet tegen elkaar gezegd hebben. Wetende dat velen dit geluk niet gegund is.                         “ EEN mooie gedachte in de ochtend kan je hele dag veranderen”.  😉.                           8.45 uur vertrek, het begint licht te worden. Een bord waarschuwt voor het Klifpad. Denk aan je eigen veiligheid staat erop.

2F657E06-CAE0-4196-BDF6-8AFEEDF237D469D1ECBD-C91D-4E91-ABFC-7D76A040C95C

De ochtendfoto’s van de opkomende zon zijn de mooiste iedere dag 😉

71707DEA-C112-4F1A-8CDD-DEDC0C05E45B60808DC8-935B-460B-BAD6-3034E28E804C753C0F02-DF04-4088-B5B6-6525F5909831

De wind waait flink, oppassen om niet omver geblazen te worden. Voordeel, mijn broekrok is snel droog. Zoals Johan Cruijff zou  zeggen: Ieder nadeel heeft zijn voordeel? Een koe kijkt verbaasd dat wij hier durven lopen, langs de klif waar hekwerk soms ontbreekt. Bij de bergketen aan de linkerkant de kleuren van de regenboog 🌈. Hoe kan dat? Het regent nergens.

9FA82408-41E1-4916-8206-F5A13A0B411B

Zoeken we vanavond op zou Marja zeggen, daar ontbreekt vaak de tijd voor. Onbegrijpelijk. Niet prioriteit nr.1?                                          Houten opslagplaatsen voor mais 🌽 bij boerderijen,  kalfjes vastgebonden aan een touw.

E0BF7674-7CC4-447D-AB2D-FDA1997F83D40BF90169-0597-4BB3-992A-89448C347B32

Boomgaard vol met ongeplukte appels. Hetzelfde probleem als in Nederland? Kosten/baten. En buitenlandse appels 🍎 in de schappen bij de supermarkt .

3D5181C8-68AA-41E7-A741-3DB2A25D14F8

Het principe dat in Zwitserland geld: Aus de regio fur de regio, zou hier ook gebruikt kunnen worden. Boeren krijgen daar een faire prijs voor hun product.

F08FB1CB-161F-4644-9B3B-DD270B3BEE0D

Dan kom ik erachter dat mijn stokken zijn blijven staan bij de bank waar we het vest uitgetrokken hebben. Ik overleg met mezelf, wat doe ik. 🤓 Heb ik ze nodig, niet altijd. Vind ik het gemakkelijk, soms wel. Zijn nieuwe stokken extra gekocht voor deze tocht en passen ingeschoven in de rugzak. Zit niets anders op voor mij om 2 km terug te lopen. Ze staan er nog 😊 Een uur extra heeft dit gekost. Marja en Lydia hebben gewacht. In Coulonga is de bakker open, trakteren we ons op gebak uit de streek. Biscuit deeg met laagjes jam ertussen, met walnoten, iets met kwark. Kleine dorpjes met enkele huizen en vaak een kerkje volgen. Sommige huizen zien er bouwvallig uit en toch zijn ze bewoond. De deur staat open.

7FBEF57C-7332-479B-8C17-DA25F5BC7D69

In Priesca bij de kerk staat een mooi bankje om te lunchen. Het is bijna 14 uur en heb 17 km gelopen. Loop er even omheen, gesloten natuurlijk. Daar gaat een raam bij een huis open. Een vrouw leunt uit het raam en roept iets? Ze komt naar buiten en heeft de sleutel van de kerk bij zich. Die word geopend en we kunnen een stempel krijgen voor een donativo. Natuurlijk, een mooie stempel van SAN Salvador de Priesca. De kerk is vrij kaal van binnen.

32BC6510-4220-49DE-A128-3DFE0EC7A5BCCA424C8F-654D-41F4-BD68-F3A6477E9425EFDF760E-5C85-47CF-80B1-E282E7060991

Via allerlei binnen weggetjes en bospaden gaat de route verder. Kastanjes en noten liggen er overal. Eveneens de zaden van de eucalyptus boom die wij met kerstmis gebruiken in kerststukjes.

73EE453E-F0DF-4C6D-9393-E3EC8DC143AB

Zijn dan vaak met  wit of zilver bespoten. Een gigantische cactus 🌵 die tot net onder de dakgoot groet siert een huis.

33341145-467C-41C3-ADA5-C9D344665786

De Albuerge in Sebrayu is gesloten. Tekeningen en spreuken sieren de wanden bij binnenkomst.

CC6A55F7-4280-4550-A991-C06C0AB438D7

Bv. Der schönsten blumen findest du abseits des Weges. Vertaal het zo voor mijzelf. Kijk om je heen hoe mooi de wereld kan zijn, wijk af van gebaande paden, ga de uitdaging aan van het onbekende, probeer uit of dat bij je past. Zo niet, heb je het wel geprobeerd 😉Het laatste stuk voor Villaviciosa is niet zo mooi, gaat op en neer flink klimmen, dan weer onder en langs de autobaan. Bord nog 380 km naar Santiago 😊

55204443-4CBD-4D06-8F8C-E70C5007D3B9103031AC-1019-4AC2-BD36-02E4AFDF3C71

Aankomst 16.30 uur na 28 km voor mij ivm mijn vergeten stokken😩 De andere 24 km vandaag. Marja, heeft een dikke knie. De laatste kilometers waren niet gemakkelijk voor haar.

1. Titia:
    23 oktober 2022
    Dat is balen, stokken vergeten. Extra km's😱😱
    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met de bedwantsen is???🤔🤔
    Nog last van???
    Slaap lekker🛏🛏🛏👍👍
  2. Ageeth:
    23 oktober 2022
    Miets, van harte gefeliciteerd met je dochter. Mooie verhalen en succes met het wandelen. Geniet ervan.
  3. Annemie:
    23 oktober 2022
    Leef Miets van 💝 gefeliciteerd met Janine😘💐 wat leuk dat je zo in Spanje over haar geboorte herinneringen en gevoelens, dat gelukmakende gevoel kan herbeleven🍀
    Een dag met een gouden randje😊 ook de spreuken, komen vaak op het juiste moment.
    Dat geeft de burger moed om door te gaan, naar het volgende avontuur😘
    Veel liefs Annemie ❣️
  4. Marianne:
    23 oktober 2022
    Miets gefeliciteerd met en aan Janine, die ook wel alles zal lezen! Zelf heb ik nu weer alles bijgelezen. Wat een avonturen zeg. Petje af, zou niks voor mij zijn. Geniet van alles, maar dat doe je al, als ik die verhalen lees, en pas goed op jezelf! Van al deze verhalen en mooie foto´s kan je een mooi boek maken. Alle goeds en succes met het vervolg van de Camino. Op naar Santiago. Groetjes van Geert en mij.
  5. Thea:
    Allereerst Gefeliciteerd met Janine🥳😘
    Heb gezien via Google ,dat jullie die mooie kustweg aan het volgen zijn😍👍
    En wat een mooie plaatsen,waar de tijd “lijkt”stil te staan‼️
    Of niet🤔
    Heerlijk om te zien🙏🏻👍😍
    Succes verder‼️👍😘
  6. Mien Olislagers:
    24 oktober 2022
    Gefeliciteerd met je dochter Jeanine die 40 is geworden 🎂 even stil staan bij deze bijzondere gebeurtenis dat is fantastisch ook Gefeliciteerd met de prachtige mooie foto's die jullie maken. 👍
  7. Riny:
    Hoi Miets
    Nog gefeliciteerd met jullie Janine.
    Lees nog steeds vol bewondering je verhalen over hoe alles verloopt.
    Knap hoor.
    Hoop voor jullie dat er niet al teveel ongemakken meer bij komen, maar zie wel dat jullie ook genieten.
    Dus veel succes nog voor de komende km's en laat ons genieten van je verhalen en mooie foto's