Dag 2. Dinsdag 19 maart van Le Puy-en -Velay naar Lourdes

19 maart 2024 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Gisteravond met Jocelyne nog heerlijk gegeten bij een Indiaans restaurant. Warm naan brood met gesmolten kaas , dan een soort flapjes met groenten erin als voorgerecht.

Hoofdgerecht basmati rijst met erwten en gefruite uitjes, kip masala en als toetje soort van griesmeel puntjes. Cola kersen als drank. Hier had ik nog nooit van gehoord. Om 23 uur, we slapen net komt er nog een pelgrim binnen. Is Jacques uit Bretagne, die vertraging had met de trein. Gaat vandaag ook starten met zijn camino 2 weken. Het gerommel met inpakken van de rugzak begint om 6 uur. Francois en Jocelyne gaan naar de pelgrimsmis en zegen in de kathedraal. Deze zegen laat ik aan mij voorbijgaan 😉. Het was vrij warm op de slaapzaal vannacht. Dat vonden de kleine kevertjes🪲 ook die  overal tevoorschijn kwamen. De betonnen vloerverwarming stond op 20 graden en geen raam dat open mocht. Ga op mijn gemak ontbijten en dan on route. Opzoek naar een tankstation. Op het nippertje gelukt. Had nog voor 20 km benzine voordat ik bij een tankstation kwam. Gevraagd aan een man bij een bushalte, die tikte dit in op Google en wees me zodoende een weg van de route af. Terug op de route zie ik pas hoe mooi de omgeving is.

Er volgen vele kleine dorpjes, via allerlei kronkelwegen door de bergen waar af en toe nog sneeuw langs de kant ligt en waar tot 31 maart de verplichting is om sneeuwkettingen bij je te hebben. Op een of andere manier hebben deze dorpjes iets met Jacobus te maken.

Het valt me op dat de maretak in veel bomen groeit. Ook de grillige takken van de verschillende bomen zonder bladeren zijn de moeite waard.

Bij Rodez kom ik in een file terecht. Vrouwen met witte jasjes aan (zorgpersoneel) staan op de weg en houden auto’s aan en delen pamfletten uit. Reden? Politie staat erbij om alles ordelijk te laten verlopen. Meer als een half uur stilstaand en langzaam rijdend verkeer 😩. Het is 12.30 uur en nog 330 km tot Lourdes. Gelukkig had ik net tevoren gepauzeerd op een groene parkeerplaats die begroeid was met het gele speenkruid.

Na de file mis ik ergens een afslag en kan niet na 10 km wat de navigatie zegt van deze autoweg af. Rond Toulouse is het hartstikke druk en dan naar links en weer naar de rechterbaan wordt ik gewezen. Is onrustig rijden zo. Steeds de km wijzigingen eveneens . Zo rijd je 130 en dan opeens weer 80 of 90 of 110. Gas terugnemen en opletten ook gezien de vele flitsers die mooi groen omkleed zijn. Rond 16.00 uur ben ik in Lourdes en heb heel Lourdes gezien daar de weg die naar het pension Chalet Saint Jacques ging eenrichtingsverkeer was.

Auto ergens geparkeerd en lopend ernaartoe. Parkeren ging daar niet, mocht er maar 13 uur staan tegen betaling . Eigenaar pension is meegegaan auto ergens anders te zetten. Door in zijn telefoon te spreken in het Frans, vertaalt in het Engels zodat ik dit kon lezen samen parkeerplaats gevonden. Later met Dimph die gisteren is gearriveerd en ook gaat hospitaleren het heiligdom bezocht, kerk, grot met Maria, de rivier de Gave en allerlei andere bezienswaardigheden.

IMG_9994IMG_9977IMG_9951IMG_9950IMG_9948

Flesjes met Lourdes water gevuld voor onze groep straks in Roncesvalles. Maak nog praatje met een non uit Mexico, die bij de orde van de karmelietessen hoort en in Polen in een klooster woont, die samen met haar familie haar professie viert in Lourdes.

Ik sprak haar aan omdat ze een kroontje droeg van bloemetjes.🤓 Er is geen lichtprocessie vanavond. Die gaat pas na 25 maart van start. Week voor Pasen.