Dag. 3 Woensdag 19 maart . Lourdes - St. Jean Pied de Porte

20 maart 2024 - Lourdes, Frankrijk

Om 7 uur wordt ik gewekt door klokkengeluid met, Ave Ave Ave Maria. Waarna de klok 7 uur slaat.  Toepasselijk voor Lourdes 😊. Gaan om 8 uur naar de heiligdommen waar het ongekend rustig is. Bij de grot zitten enkele mensen in diepe aanbidding. Waaronder geestelijke. Gisteren hoorde we dat er een Conventie bijeenkomst was voor alle bisschoppen uit Frankrijk. 5 dagen praten over het vormgeven van het godsdienst onderwijs op scholen.

IMG_0036

Al lopend  komen veel herinneringen boven, mooie en verdrietige.

IMG_0014

Beleef Lourdes nu op een andere manier dan toen ik meeging  als helpende met de Limburgse bedevaart, nu huis voor de  Pelgrim genaamd. Het is een ander seizoen met het ontluikend groen, de rust die alles uitstraalt, de meizoentjes in het gras en ga zo maar door.

IMG_0001

Gaan terug om ergens te ontbijten. Worden aangesproken door 2 mannen, ik geef hen ieder een mandarijntje 😊

IMG_0015

Ons pension heeft geen ontbijt wel een souvenirs winkeltje. Ik kijk uit via een klein raampje op de bergen rondom Lourdes. En de burcht.

imageimage
Het bedevaarts seizoen is nog niet begonnen. De vele hotels rondom de heiligdommen zijn nog gesloten evenals de kleine restaurants, terrasjes en souvenir winkeltjes.  Alhoewel er gisteren enkele open waren mede door het mooie weer. Het was hier 24 graden. We bezoeken nog de markthallen met verschillende verse producten. Aantrekkelijk uitgestald en niet goedkoop. Kijken naar het openen van de Jacobsschelp.IMG_0007IMG_0009Meer dan 10 km gewandeld vanmorgen en de grote kruisweg nog gelopen.IMG_0028IMG_0029Om 12 uur opweg naar St. Jean Pied de Porte waar we rond 14.30 uur na 160 km arriveren. Gîte Zuharpeta waar we slapen is nog gesloten.IMG_0038Twee van mijn  mede hospitaleros, Tanja en Sjaak die vandaag uit Nederland vertrokken zitten in de problemen ivm kapotte bovenleidingen rond Schiphol. Waardoor ze de Thalys missen in Parijs. Twee andere  Cor en Huub hebben het wel gehaald. We  wandelen door St. Jean, verkennen het stadje en ik ga een stempel halen in het pelgrims kantoor. IMG_0040IMG_0045IMG_0043
De verschillende bloemen bloeien al uitbundig. IMG_0059IMG_0056IMG_0058
We gaan vanavond samen ergens eten.
Dank aan mijn volgers voor jullie reacties. Doet goed. Ben  zeer tevreden hoe mijn reis tot nu toe verloopt.🤓

1. Marianne:
    20 maart 2024
    Zo te lezen, red jij je prima. Super!!!!
  2. Marja:
    20 maart 2024
    Ha Miets, je bent in st Jean aangekomen!
    En dan morgen door na ‘jouw’ herberg?
    Veel plezier in st Jean. Groetjes, Marja
  3. KeesS:
    20 maart 2024
    Dat is heerlijk met zo'n voorjaarszonnetje en om alle hetinneringen aan Lourdes te koesteren.
  4. Paula:
    20 maart 2024
    Wat weer een mooi avontuur Miets,ik geniet elke dag van je verslag en mooi foto’s.
  5. Marjan:
    20 maart 2024
    Goed om je impressie van Lourdes te lezen.
    Goede reis over de Pyreneeën.
  6. Annie:
    20 maart 2024
    Super om te lezen, dat je weer leuke mede mensen ontmoet, alleen op reis gaan, en niet helemaal alleen. 👍
  7. Lydia:
    Ha, mandarijntjes deze keer👍
  8. Titia:
    21 maart 2024
    Je hebt het toch mooi gered tot aan St.Jean-Pied de port🙏
    Al veel pelgrims onderweg???🤔🤔
    Vandaag nog klein stukje naar Roncevalles rijden🚗🚗
    Dan gaat het werken beginnen😜👍
  9. Ageeth:
    21 maart 2024
    Geniet ervan Miets. We reizen elke dag een stukje met je mee.
  10. Anne-Miek:
    21 maart 2024
    Miets Je bent al helemaal in de pelgrims sfeer. En ik zo ook een beetje! Lourdes blijft een bijzonder iets.
  11. Gert:
    21 maart 2024
    Mooi o zo alles te zien en lezen. Groetjes
  12. Mien Olislagers:
    21 maart 2024
    Ook vandaag reis ik weer met je mee Miets nog heel even en dan heb je voor nu je doel bereikt om te gaan helpen in de Herberg. Wat spannend allemaal. Wat geniet ik van je verhalen je bent een hele bijzondere vrouw met heel veel kracht en power. Je zussen zullen trots op jouw zijn liefs Mien. 😘
  13. Thea:
    Inderdaad,😍👍Trots op jou😍👍🙏🏻
  14. Nellie Janssen:
    21 maart 2024
    Nou nou Miets, weer van alles beleeft gezien en gedaan. Weer volop contacten gelegd. En ook weer gelopen. Toppy. Vergeet niet af en toe je rust te nemen.
    Hartelijke groet Nellie.

Jouw reactie