Dag.2. Maandag 18 maart Nancy- Le Puy-en Velay

18 maart 2024 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Gisteren mbv van navigatie in auto en beetje hulp van zwager Geert 😊 die net op het juiste moment langskwam met mijn zus Gertie, tot Nancy gekomen. De navigatie pakte het adres niet. Blijkt dat ik eerst het nummer bv. 43000 moest ingeven. Weer wat geleerd. Hopelijk onthoud ik dit voor de volgende keer? Vandaag ga ik navigeren via Google maps op de telefoon. Hiervoor heb ik bijles gehad bij zus Anny 😊. Wil tolwegen vermijden om rustiger en hopelijk een mooiere route te kunnen gaan. Dit lukt me niet met de navigatie in de auto? Nog meer bijles nodig?
De tijd gaat snel bedenk ik me. Vorig jaar om deze tijd was ik met dochter Janine lopend onderweg vanuit Porto naar Santiago via de kustroute. Om nooit te vergeten hoe bijzonder dit was.
Op dit moment doet mijn nicht Marjan dezelfde camino Portuges met dochter Merel👍. Om 7.30 uur verlaat ik Nancy in de regen. Mijn auto stond er nog, geen bonnetje, zonder krasje en alle bagage. Ik had hem boven de beugel gezet zodat ze me niet vast konden zetten 🤓.

IMG_9883

Het gebruik van 2 navigatiesystemen werkt niet. Ik besluit dan ook om toch over de tolweg tegaan. Alles bij elkaar afwegend is dit een goed besluit geweest. Twee uur minder rijden, regen, slecht  zicht, laaghangende bewolking, waardoor de aantrekkelijkheid van de omgeving teniet wordt gedaan. Het tol kastje van Koen is nu ideaal. Dit heb ik op het laatste moment nog meegekregen 👍. Veel bloeiende struiken, hagen en bomen geven de omgeving toch een beetje kleur.

IMG_9885

En als de zon af en toe probeert door te komen is het prachtig. Het valt op dat het niet druk is. Door de regen wordt er ook rustig gereden. Pauzeer voor Dijon op groene parkeerplaats ( Aire en dan een naam van de streek erachter). Kopje thee met een Madeleine koek. Er is zelfs een (schone) wc. Daar waar ik de route Solei, net na Lion verlaat wordt het wat rustiger op de weg. 60 km voor Le Puy pauzeer ik nogmaals. De wc aldaar ging ik liever niet op. Met de deur open is de stank net te doen. Rond 14.30 uur, na 540 km en wat extra km ben ik in Le Puy. De stad staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst du Saint Jacques de Compostella. Parkeer de auto op een groot plein en loop naar de Gîte d’Etape des Capucins. Overnachting komende nacht. Om 15 uur pas open staat in mijn boeking.

IMG_9890

Ga stukje wandelen en kom uit bij een mooie grote tuin vernoemd naar Jardin Henri Vinay er is ook een groot museum bij. Maak niet uit waar ik kom, kom altijd paddestoelen tegen.

IMG_9893IMG_9891

Haal mijn auto op, daar ik zag dat er een parkeerplaats is achter de Gîte. Kom ik daar geen receptie open. Bel het telefoonnummer wat ik heb, wordt alleen Frans gesproken wat ik niet versta. Vraag aan een jongere man en vrouw die net komen aanlopen of ze Engels spreken. Yes, bel weer en dhr. vertelt me dat de receptioniste pas om 17.30 uur komt. Krijg een code zodat ik binnen kan. Is dit een studio, die ik niet gereserveerd heb?  Ga toch naar binnen. Maak nergens gebruik van. Ch 15 wat ik ook kreeg is een kamer met  6 bedden. Daar is al een Zwitserse pelgrim die al een maand onderweg is. Maar de code klopt niet voor deze kamer? Maak wandeling via stijgend smalle keien pad naar de kathedraal Notre Dame en haal er een stempel en steek een kaarsje op voor iedereen die een beetje steun kan gebruiken.

IMG_9910IMG_9901

Het beeld van Maria met kind torent hoog boven me uit. Dit beeld kijkt uit over de hele stad.

IMG_9906

Jacobus staat in de kathedraal en de schelp en andere aanwijzingen buiten.

IMG_9900IMG_9911IMG_9912

Wanneer ik terug kom bij de Gîte klopt het dat ik gereserveerd heb voor de 6 persoonskamer en eigen beddengoed nodig heb. Dit heb ik mee. Vanavond ga ik ergens eten met de Zwitserse Jocelyne. Er is nog een pelgrim gearriveerd Francois uit Lion. Hij start morgen met zijn camino.

1. Rita:
    Mooi gaat goed
  2. Annelies Giesen:
    Super Miets
    Ook de hobbels van de tweede reisdag weer goed overwon.
    Veel succes en plezier met het vervolg
  3. Els Jacobs:
    Hoi Miets.
    Met je aanwijzing kan ik je volgen.
    Fijn dat de reis tot nu goed is verlopen.
    Ook dat je waar ook komt mensen je helpen, contact krijgt.
    Wens je goede reis en volg je op afstand.
    Groetjes uit het Maastrichtse. 🙋🏻‍♀️
  4. Annie:
    18 maart 2024
    Hé wat goed van je, je hebt zo te lezen, een hele hoop geleerd, en dat alleen, petje af. 👌
  5. Geertje:
    Hoi tante Miets,

Heel veel succes en plezier!
    Groetjes uit Melick 😘👋
  6. Irma Schrooyen:
    18 maart 2024
    Goed gedaan Miets! Knap! En weer ervaringen rijker.
    Wij waren destijds 2 x in Le Puy - en Velay.
    We sliepen toen op de camping aan de rivier.
    Goede reis verder!
    Groetjes
  7. Rezy Snijkers:
    18 maart 2024
    Hoi Miets, ongelooflijk wat een onderneming weer en dat in je eentje.. Jij draait ook nergens je hand voor om. Jou kennende wordt dit weer een mooi avontuur. Geniet ervan, dan doen wij dat ook.. Gr Rezy
  8. Twan:
    18 maart 2024
    Dag Miets, met veel plezier en interesse lees ik je nieuwste reislog. Knap hoe je het doet soms alleen en soms met een beetje hulp. RESPECT! Heel veel plezier met mooie momenten met "mooie" mensen.
  9. Riny:
    Hoi Miets
    Wat leuk om te zien dat je weer op pad bent.
    Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
    Goede reis en veel plezier.
    Groetjes Riny
  10. Mien Olislagers:
    18 maart 2024
    Hoi Miets ben blij voor je dat de reis goed gaat geweldig .
    Ik geniet van je verslagen . Ik wens je een mooie rustige avond en voor morgen vroeg weer een veilige reis verder. 🙋‍♀️
  11. Thea:
    18 maart 2024
    Kan alleen zeggen! Groot chapeau voor jezelf weer!
    En zoals je ziet ,ook Theij is altijd erbij!😘
  12. Veronic Thiessen:
    19 maart 2024
    Petje af Miets, hobbels nemend en weer verder.
  13. Marjo:
    19 maart 2024
    Wat een avontuur Miets, geniet van deze uitdaging, van al het moois dat je onderweg tegen komt.
  14. Titia:
    Hoi Miets
    Mooie stad, le Puy en Velay.
    Ik ben het boek, de camino, aan het lezen, wat hier start met de camino. Hier begint ook de oudste pelgrimsroute, Via Podiensis.🥾🥾
    Goed om toch de snelweg te pakken. Gaat vlugger en schoner. Zeker de wc's🤭🤭
    Tot nu toe alles goed, en je weet het he. Een mens is nooit te oud om te leren👍😄😄

Jouw reactie