Dinsdag 2 april Dag 16 Roncesvalles

2 april 2024 - Roncesvalles, Spanje

De komende dagen kunnen we de lol op met poetsen. Alles dient vrijdag 5 april spik en span te zijn. Daar zijn we iedere dag naartoe aan het werken. De vitaliteit en conditie van de hospitaleros komt nu  boven drijven 🤓.
Vanmorgen heb ik wekdienst. De geldkist gaat mee naar beneden. Al gauw genoeg zijn de eerste pelgrims er voor bagage transport. Dan laat de drank en sandwich automaat het afweten door geen wisselgeld terug te geven. Dus er moeten euro’s gewisseld worden.         De Koreaanse Kim komt me goedendag zeggen. Heb gisteravond nog een leuk gesprek met hem gehad over zijn reden om naar Santiago te gaan. Vertelde dat hij 40 jaar was. Zijn restaurant in Tanger, Marokko verkocht had en zich nu wilde bezinnen over hoe verder met het tweede deel van zijn leven. Wens hem alle goeds en hoop dat hij niet de meeste boterhammen al gegeten heeft in zijn leven! Vroeg  of hij mij even mocht knuffelen en nog samen met Sjaak met wie ik de wekdienst heb en hem op de foto. Natuurlijk. Hij sprak perfect Engels. Een andere Koreaanse man had kapotte €50,- biljetten, of wij ze wilden omwisselen. Aangeraden om hiervoor bij een bank langs te gaan. Deze man sprak weer heel gebrekkig Engels. Vanmorgen poets ik alleen de zolderverdieping  op de 3e etage waar 36 pelgrims hebben geslapen. Een hele klus door de daklekkages op de omkastingen achter de bedden. Water en opgedroogde bruine kringen om weg te poetsen. Bij iedere 2 bedden IKEA trapje op en af en dan nog bovenop de omkasting klimmen. Daar  ik net te korte armen heb om achteraan onder de houten balken te kunnen vegen.

IMG_0311

Met dank aan hospitalero Sjaak die ervoor gezorgd heeft  dat alle trapjes weer stevig staan,  door er schroeven in te draaien. Zo heeft hij ook de houten tafeltjes en bankjes verstevigd. Is wel niet onze taak maar wij willen wel veilig kunnen werken😉. De wc’s en douches horen ook bij mijn taak. Bedacht me later dat het de eerste keer is dat ik een urinoir heb gepoetst🤨 Om stof te zwabberen is er niets voorhanden. Staat er een stok met reservoir voor poetsmiddel of iets anders in te doen? Keukendoek eromheen en zwabberen maar.

IMG_0312

Komt het gezegde van They naar boven. “Geit ‘t neet linksom den geit ‘t rechtsom er is altied ein oplossing”. Deze dus😉. Op de 2e verdieping is er ook flink gewerkt aan het pledgen en verwisselen van 72 slopen.

IMG_0316

Vandaag hadden we met “ jutten”, zo noem ik het maar, verzamelen van achtergebleven spullen een zak. Het moet niet gekker worden dacht ik. Wie laat nou een catheterzak achter?

IMG_0309IMG_0310

Blijkt een waterzak met slang te zijn 🤨           De muren bij het klooster zijn op veel plekken begroeid met het muurleeuwebekje.

IMG_0320

In Kessel bij kasteel Keverberg groeien ze ook zoals op veel oude muren.  Eveneens aardbeiganzerik groeit op de kloostermuur. Kwam het hier al eerder tegen tijdens mijn wandelingen.

IMG_0317                                                     Wanneer ik ‘s middags in de waskeuken kom allemaal mannen op een rij aan hun handwas bezig.IMG_0322We bieden aan om hun was in de centrifuge te doen zodat ze ze later boven in de gang op de rekjes kunnen hangen. Daar is het lekker warm en is morgenochtend voor vertrek alles droog. Twee Belgische zussen noemen de centrifuge “ zwierder” en vinden het prachtig om deze nog eens te zien. Pure nostalgie voor velen. Ondertussen komt een foto van boven binnen, de halve gang staat vol met wachtende pelgrims voor een bed. Dat kunnen nog veel wasjes worden.
Wij werken hard, de pelgrims lopen harder 🤓53045a1f-a6d0-412e-afeb-bd8ccb60d94e                                                     Tijdens korte pauze om even wat te gaan drinken telefoon. Mijn lieve zussen die met z’n allen bij zus Anny op de koffie zijn ivm haar 74e verjaardag vandaag. Toevallig dat dit net zo uitkomt. Doet goed om even met het thuisfront te praten 🗣️                                                          Een Engels meisje komt met het verhaal dat buiten een hond is die met pelgrims 20 km is meegelopen. Zie dat hij trekt met een voorpoot. Zei had vanmorgen een man getroffen die z’n hond kwijt was. Zou het zijn hond zijn. Ze heeft zelf het pelgrimskantoor in St. Jean Pied de Porte gebeld om dit te melden. Wij hebben de hond in het fiets/bagage hok gezet en het Engels meisje was erg bezorgd. Water gegeven en de hond ging rustig liggen. Rond 19 uur kregen we bericht dat de eigenaar gevonden was. Die was natuurlijk superblij.IMG_0326IMG_0327Breng het briefje naar de kerk met alle nationaliteiten van pelgrims vandaag. Deze landen worden genoemd om 20 uur in de pelgrimsmis.IMG_0328Kwam een man aan de balie vragen of hij een onderbed kon krijgen. Had apneu apparaat en de kabel was tekort om in het stopcontact te steken. Advies: vraag aan onderslaper om te ruilen. Of het gelukt is weet ik niet?
Wisselend weer geweest vandaag, vanmorgen zonnig en na de middag bewolkt met later in de middag regen. Hoop dat er verandering in komt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. KeesS:
    2 april 2024
    Wat een klus elke keer en nog wisselkantoor, hondenopvang, geestelijk begeleider en knuffelaar.
    Wat een leuke bloemetjes zie je elke keer.
  2. Marianne:
    2 april 2024
    Nou, zeg jij verveelt je daar echt niet Miets. De dagen zullen wel omvliegen als je zo druk bezig bent en van alle markten zijn jullie thuis, dat lees ik wel. Goed bezig.
  3. Harry Geelen:
    2 april 2024
    Nou Miets, geweldig mooi werk wat je daar met je collega s verricht. Je moet echt inventief zin om voor iedereen klaar te staan. Petje af en hopelijk krijg je een medaille en oorkonde voor dat werk. Groet Harry Geelen.
  4. Mien Olislagers:
    2 april 2024
    Hoi Miets je bent van alle markten thuis het is wel heel hard werken met al dat gepoetst ongelooflijk het moet inderdaad schoon zijn met al die pelgrims veel sterkte ermee ook voor het hele team en als verrassing telefoon van je zussen . Tot morgen groetjes. 🙋‍♀️
  5. Els Jacobs:
    Hoi Miets.
    Enerverende dagen voor je mede campagneros.
    Ook geweldig hoe jullie problemen met handen en voeten oplossen 🙂
    Hopelijk kun je tussendoor energie opdoen omdat je morgen? Op je stalen ros fietst om je reis alleen voort te zetten. They zal met je mee reizen en “ van boven “ trots op je zijn.
    Ongetwijfeld kom je weer fijne mensen tegen met ieder zijn eigen verhaal.
    Succes verder. Mooie reis verder en zie weer uit naar je reisverhalen.
    🌞🌞🌞
  6. Titia:
    Wat een drukke baan😜
    Bagage aannemen, poetsen, jutten😁, tolk, wassen enz, enz.
    Mooi dat gezegde van They😘
    Nog paar daagjes en dan mag je zelf gaan🚲🚲
  7. Margreet:
    Hoi Miets,
    Een mooi verhaal weer en wat werken jullie hard. Complimenten voor jullie 👏🏻
  8. Anne-Miek:
    3 april 2024
    Een stevige job Miets die je hebt. En ondanks het weer en toch vroeg in het jaar zijn er al veel pelgrims op pad. Nog even volhouden en dan kun je zelf gaan pelgrimmen. Hopelijk dat het weer verbetert. Succes.
  9. Riny:
    Hoi Miets
    Respect voor wat jullie daar allemaal doen, want het is hard werken daar.
    Wel leuk steeds die wisselende contacten en nationaliteiten met allemaal hun eigen verhaal.
    Ik begrijp dat jezelf ook nog op pad gaat, dus daar wens ik je heel veel plezier mee.
    Hopelijk wat beter weer en een goede reis verder.
    Groetjes Riny
  10. Thea:
    4 april 2024
    Inderdaad die gezegde van Theij,stond volgens mij toch ook op de herdenkings kaart🤔
    Daar denk ik bij mezelf zelfs wel eens aan🤔💪🏼😅👍
    Niet rechtsom,dan maar linksom‼️👍💪🏼

Maar nogmaals GEWELDIG WAT JULLIE VOOR DE MEDE PELGRIMS ALLEMAAL DOEN😍👍👏
    Toch ook schitterend om die kant ook eens mee te maken👍😍
    Succes morgen voor de volgende tocht😍👍
    En dan moet jij je maar weer laten verwennen onderweg ‼️💪🏼🙏🏻😍👍😘

Jouw reactie