Maandag 1 april dag 15. Roncesvalles

1 april 2024 - Roncesvalles, Spanje

Gisteravond was er nog eens veel tumult. Twee Koreaanse dames hadden hun koffer nog niet. Met Google translate werd van alles geprobeerd om erachter te komen.  Wat was het geval. Ze meenden dat hun bagage naar Zubiri gestuurd was naar een hotel dat niet bestaat. Blijkt dit in Irun te liggen aan de kust. Door over en weer bellen is het gelukt om een taxi te krijgen die hen alsnog naar Irun brengt. Dit heeft heel veel geduld, tijd en energie gekost voor de hospitalero in de mostrador       ( inschrijfbalie). In de wasserij waren eveneens problemen over een broek die er niet  was. Ging deze Braziliaanse mevrouw in andere bakken graaien die klaarstonden om opgehaald te worden. Waardoor was door elkaar raakte en anderen weer dingen miste. Een jongen had hierdoor een slipje in zijn kistje 🤨 Vanmorgen  hing deze broek aan een wasrekje op de begane grond. Broek was dus helemaal niet in de wasserij geweest. Heisa gemaakt om niks. En wij zitten met een hoop eenling sokken waarvan we niet weten van wie ze zijn.

Door dit alles een chaotische dag. De taal is het grootste probleem bij Koreanen en Brazilianen die vaak geen andere taal spreken dan hun eigen Koreaans of Portugees.
Afgelopen nacht waren er 124 pelgrims.

Ben iedere dag verbaasd hoe onvoorbereid mensen aan hun camino beginnen mbt wat ze nodig en wat ze bij zich hebben. Vooral met het slechte weer waar we mee te maken hebben.
Vanmorgen zag het weer er prima uit. Had wat gevroren, met ochtendrood in de lucht. Ziet het klooster er idyllisch uit 😊

Een gezin met 5 kinderen waarvan de jongste 4 jaar is uit Michigan is op wereldreis vanaf december. Ze waren ook in Nederland geweest in Utrecht vertelde de vader. Hij sprak vloeiend Spaans. Bleek hij professor te zijn in Spaans.

Vandaag het grote werk pledgen van de vloer genaamd. Dit is eerst zwabberen, daarna dweilen en dan met een mondmasker op met een spuitbus dit spul, pledg op de vloer spuiten en met een schone zwabber opwrijven zodat de vloer blinkt. Een hels karwei alleen al door de reuk van dit spul waarin een soort insecticide is verwerkt.

5bb64ddb-3e91-46cc-9da3-f2b0d5bc9246

Ga na de koffie mijn fiets uitproberen en fiets een stuk van de route tot Espinal. De gedownloade route op de telefoon en fietsen maar. Met piepende remmen, het eerste stuk omlaag over een veldweg waarin watergoten zijn uitgesleten. Goed opletten voor mij. In een uur tijd had ik nog maar 20% vermogen. Zoveel verbruikt de telefoon. Zal ik straks toch anders  doen. Hoe? Heb wel een powerbank of die het zolang doet?

In de loop van de dag is het weer weer wisselvallig met om 16 uur een fikse hagelbui.

Met alle gevolgen voor de pelgrims die daarna binnenkomen. De route Napoleon is vandaag opengesteld en velen komen hierover binnen. Vanmorgen was het prachtig wandelen vertelde een pelgrim en hij liet me de foto’s zien die hij onderweg gemaakt had. Toen het weer veranderde was het heftig geweest. We zijn bijna uitverkocht vandaag. Tot nu toe 203 bedden vergeven. De kelder en zolder zijn beiden in gebruik genomen voor vannacht. De pelgrims op de etages hebben pech met de lift, die het niet meer doet door het onweer van gisteren.

1. KeesS:
    1 april 2024
    Wat een gedoe met al die mensen.
    Gelukkig gaan ze ook weer.
  2. Marianne:
    1 april 2024
    Nou nou, flink aan de bak geweest met die vloer, verder heftige dag zo te lezen met de was en zo. Reuverse groetjes van Geert en mij.
  3. Veronic Thiessen:
    Poeh wat een dag, weinig eer of voldoening van je werk. Gelukkig dat je effe hebt genoten van de fietstocht en mooie foto's.
  4. Gre:
    1 april 2024
    Wat een leuk verslag maakt u.
    Geen dag is hetzelfde, druk met zoveel pelgrims.
    Geniet van uw vrije welverdiende tijd.
  5. Annie:
    1 april 2024
    Zo weer een dag verder, 203 pelgrims, ‘n klooster naar formaat, en dan nog de was,
    🧺 sokken 🧦 🧦🧦🧦 aan het eind van hun reis, op blote voeten 🦶 verder.
    Zo is geen dag het zelfde 👌
  6. Mien Olislagers:
    Hoi Miets.
    Dat was weer een speciale dag iedere maken jullie met de pelgrims iets anders mee hard werken niet te geloven nog even en jij gaat verder met je fiets weer een nieuw spannend avontuur ik kijk er al naar uit. Groetjes tot morgen. 🙋‍♂️
  7. Titia:
    2 april 2024
    Wat een dagje heb je weer gehad.😡😡
    Ik denk dat er ook veel mensen de camino overschatten. Doen we wel ff😁😁😜 en dan komen ze veel dingen tegen.
    Misschien kun je de route op je telefoon off line zetten,zoals b8j wandelroures, gebruikt de telefoon veel minder innergie🤔🤔. Maar als je een goede powerbank hebt lukt het wel. Ligt wel aan de afstand die je gaat fietsten🚲🚲
    Hoop echt dat het weer beter gaat worden🙏🙏🙏
  8. Gert:
    2 april 2024
    Sterkte steeds met de poets, ik vind hier poetsen al een prima.
  9. Thea:
    Wat een bedrijvigheid toch aldaar😮😲
    Sta ik ,wij niet altijd bij stil.
    Voor (ons) ikke,🤗wel schitterend om jou verhalen te lezen👍
    Vanuit de luie stoel🤗😅😘
  10. Ellen:
    Ha Miets,
    Het zijn enerverende dagen in en rondom het klooster....mooie gesprekken, hard werken/ poetsen, verslag maken voor mij/ ons die jou op afstand volgen.
    Miets nog ff en dan mag je beginnen aan jouw fietstocht....
    Ik kijk uit naar je volgende verslag😘