Dinsdag 4 oktober Wereld dierendag

4 oktober 2022 - Pasaia, Spanje

De reis met de Flixbus gaat voorspoedig. Rond 3 uur in Bordeaux. Het is slapen en wakker zijn. Na nog 2 korte pauzes van 15 minuten zijn we rond 6.20 uur in SAN Sebastián op het busstation. Marja vraagt in haar beste Spaans  aan een bewaker hoe we naar het plaatselijke busstation kunnen lopen. Met de navigatie van Lydia komen we er. 7.15 uur de bus naar Irun. Op een bankje rugzak herpakken. We drinken nog iets en dan on route om 9.15 uur 😉 de gele pijl zoeken. Het eerste teken zien we gauw genoeg.

90401382-0771-46F8-8925-7A2B7729AF30B6E29FA3-5E64-4EC8-B070-58ABFFC560E0Dit was het eten van gisteravond 😉

Eerste stuk is door de stad Irun. Daarna komen de veldwegen, brede, smalle, met keien bezaaid, kastanjes liggen overal. Flink stijgend en dan weer dalen. Valt niet mee het klimmen over deze stijle paden met de te zware rugzak. Die drukt aardig op de schouders en heupen. Het uitzicht is daarentegen geweldig. Zien in de verte de zee. Nevel in het dal en de zon schijnt flink.  Hoedje op is wel nodig. We hebben vandaag 20 km gelopen in bijna 8 uur inclusief pauzes. Over sommige km deden we meer dan 24 minuten, zo stijl en langzaam kwamen we vooruit. 800 meter klimmen en dalen. Voordat we in Pasajes de San Juan zijn hebben we een heel trappenpad te gaan voordat we op de mini promenade uitkomen met zicht op de Ria ( rivier die naar de zee stroomt). Het zicht is minder door de nevel.

79CE8EA6-4888-4A10-9DC9-28DC0E69BCD7

We gaan met een klein bootje naar de overkant daar we dachten dat daar de Albuerge was. Niet dus, die lag toch echt aan de andere kant. Weer terug met het bootje €1.10 per keer. Via 100 trappen komen wij bij de slaapplek voor vannacht Ermita (kerk) Santa Ana rond 17.15 uur. Mooi uitgeteld. 2 hospitaleros zitten ons al op te wachten. We krijgen de eerste stempel in ons pelgrimspaspoort, mogen een onderbed, een papieren hoeslaken en sloop krijgen we aangereikt. Er zijn al 2 pelgrims. Even douchen, kleren wassen daar we meer dan genoeg getranspireerd hebben. Het is een Donativo herberg. Je kunt zelf bepalen hoeveel de slaapplek waard is zonder ontbijt.  Daarna gaan we beneden in het dorp iets drinken en wachten tot we ergens iets kunnen eten. Dus die 100 trappen omlaag en straks weer omhoog. Ondertussen zien we meerdere pelgrims lopen. De herberg zal vanavond wel vol zijn. Om 22 uur sluit de deur en om 8 uur dienen we weg te zijn morgenvroeg.

1. Astrid:
    4 oktober 2022
    Wauwww weer een mooi verhaal over toch wel een zware tocht. Veel succes en natuurlijk veel plezier
  2. Karin:
    4 oktober 2022
    De eerste wandeldag begint al heftig. Klimmen, maar het is gelukt. Heel veel wandelplezier.
  3. Titia:
    4 oktober 2022
    Als de rugzak te zwaar goed nadenken wat je er eventueel uit kunt halen en achterlaten.
    Klinkt bekend de paadjes. Wij gaan ook omhoog en omlaag. 3 km soms per uur met rugzak om😱😱
    Heel veel suc6 en hopenlijk goede nachtrust😴😴
    Slaap lekker
  4. Tiny Wilms:
    4 oktober 2022
    Mooi verhaal Miets, 1e dag was gelijk een uitdaging, met een zware rugzak op jullie rug.
    Hoop dat jullie een goede nachtrust krijgen, wel weer wennen op een slaapzaal 😴