Donderdag 28 maart dag.11 Roncesvalles

28 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag zou de 69e verjaardag van They zijn. Dit is hem niet gegeven. Het leven voor ons gezin gaat door. Zoals voor veel anderen die niet met zo’n groot verlies worden geconfronteerd. Vorig jaar kwamen Janine en ik op deze dag aan in Santiago nadat we de camino Portuges gelopen hebben. Toevallig draag ik vandaag dezelfde kleren.

83B932A3-219A-4CE2-80E2-EBF317A2CBE210A24258-267C-40A1-B75F-4291E36B6A0A                                                  Tijd vliegt maar sommige dingen veranderen niet. Het blijft moeilijk 😥

Afgelopen nacht waren er 124 overnachtingen.

Vandaag is als extra bedden uitzuigen. Dit alles om te voorkomen dat er een besmetting komt door bedwantsen . Dit gebeurt 1x per 2 weken op iedere etage. Zwaar werk met z’n tweeën.  Ieder op een IKEA trapje. Matras uit het stapelbed. Bed bodem omhoog en met een rug stofzuiger alles zuigen. Waarna alles terug kan. En dat bij 72 bedden. Zodoende wordt gekozen voor een kant vandaag en de andere morgen.

IMG_0220

Het poetsmateriaal wat we hebben laat duidelijk te wensen over. Er staat van alles en ook van alles wat stuk is. Geen degelijk materiaal. Nadat alles klaar is ga ik een stukje wandelen. Ongelofelijk dat de sneeuw bijna verdwenen is.

IMG_0233IMG_0232

Ook boven op de Ibañeta pas waar weer een ijzige wind waait. De tour fietsers hebben moeite om boven te komen. Zoals ook de wandelaars.

IMG_0239

Boven op de pas kun je de “ bunker” route lopen. Er staan er nog veel her en der in het landschap.

IMG_0241

Het tere blauwe bosviooltje doet ook al z’n best. Zo ook de bosbessen struikjes.

IMG_0236

Omlaag ga ik over de weg waar ik op een gegeven moment een Mariabeeld boven een waterbron zie staan. De kunstbloemen geven kleur aan het geheel, veraf lijken ze echt😊. Wie stapt hier nu van de fiets af, of uit de auto daar de weg aardig omlaag gaat en er geen mogelijkheid is om te parkeren? Alleen voor wandelaars?

IMG_0244IMG_0247

Wat me ook opvalt zijn de rode luiken bij sommige huizen. Blijken Baskische kleuren te zijn.

IMG_0249IMG_0158

Vandaag is het Witte Donderdag ( Jueves Santo) in Spanje genoemd. Op Catalonië na, is het een officieel feestdag en hebben de Spanjaarden vrij. Dat is ook te merken door de vele die vandaag hier aankomen om morgen te starten met wandelen. In de kerk is om 18.30 uur de H. MIs met voetwassing. Er worden 12 vrijwilligers gevraagd waaronder hospitaleros.

IMG_0219

Daar Jezus die dag zijn laatste avondmaal had met zijn twaalf apostelen. En hij ze voor de maaltijd de voeten waste. Ga dit natuurlijk doen🤓. Het water was warm en met een soort sjaal werden de voeten gedroogd en de priester gaf er een kus op.

IMG_0252

Later zag ik dat hij met dezelfde sjaal de kelk door de kerk droeg. Voorop gegaan door een man met het kruisbeeld, de tweede het wierookvat, en nog eentje met een lantaarn als laatste. Een hele ceremonie. Onze kleren ruiken naar wierook dat vanavond rijkelijk gebruikt is.
Buiten is het weer niet geweldig, het regent.😩

1. KeesS:
    28 maart 2024
    Bijzonder ritueel zo'n voetwassing, en nog een kus ook.!!! Maak je ook niet altijd mee.
    Mooi hè die bosviooltjes als teken van de naderende lente.
  2. Annie:
    28 maart 2024
    Hoewel ik They niet gekend heb, het gemis is groot, ik vind het erg voor je.
    Jij doet zoveel goed voor de mede mensen,
    Nu ook weer, en je neemt ons/mij door jou dagelijks verslag mee, van jouw ervaringen, Miets hopelijk heb jij toch een mooie dag gehad.
  3. Irma Schrooyen:
    28 maart 2024
    Aiweer een bijzondere dag Miets. Herinneringen aan wat was en niet meer is. En de tijd die doorgaat.
    Het werken als hospitaleros , genieten van de natuur en de streek.
    Mooi die Witte donderdagviering met de voetwassing.
  4. Ellen:
    28 maart 2024
    Ja...ook wij hebben vandaag stil gestaan bij They zijn verjaardag....een man met een mooi karakter.... knap zoals jij het leven hebt opgepakt en omarmd...fijn dat we vanaf de zijlijn deelgenoot mogen zijn van jouw avonturen.
  5. Mien Olislagers:
    29 maart 2024
    Hoi Miets speciaal die voet wassing.
    Gelukkig is de sneeuw weer snel verdwenen.
    Jammer dat They er niet meer is het zal een zware maar ook een bijzondere dag voor je geweest zijn. Sterkte bedankt weer voor je mooie ontroerende verhaal. Groetjes.
  6. Titia:
    29 maart 2024
    Wat een dag weer. Het verlies van They 😢en de voetwassing.Mooi om mee te maken.
    De ene met verdriet en de andere met dankbaarheid, maar zoals jezelf al zegt het leven gaat door🥰🥰
    Geniet van de dagen maar dat doe je wel👍🥰
  7. Veronic Thiessen:
    29 maart 2024
    Jij beschrijft zo mooi hoe je deze dag doorgekomen bent met taken, ervaringen en bijzondere herinneringen. Dankjewel dat je ons hierin meeneemt. De natuur is ook helend hierbij. Ik wordt er stil van.
  8. Thea:
    29 maart 2024
    Sluit mij helemaal aan bij al die mooie reacties!
    Hier ook natuurlijk naar de Pasion gekeken!
    Altijd indrukwekkend,je word dan altijd met de neus op de feiten gedrukt!🙏🏻🤔Vooral in deze “ gekke “wereld.
    Dus geniet toch weer saampjes ook met Theij in gedachten,die ook met jou altijd meegaat🙏🏻😍En jou ondersteund😍🙏🏻
    Kus voor jullie beiden🙏🏻😘😍
  9. Hanny:
    30 maart 2024
    Zozo Miets Theij zal daar boven wel gelachen hebben met die voetwassing en kus van de priester.
    Echter blijft t moeilijk en n groot gemis.
    Mooi dat jij je passie voortzet. Chapeau!!!

Jouw reactie