Woensdag 27 maart. Dag 10. Roncesvalles

27 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

90 overnachtingen afgelopen nacht. Om 21 uur kwamen nog 2 heren uit Malta met hun fiets. Die nog snel iets wilde gaan eten voordat we om 22 uur de deur sluiten. Bij de nazit wordt van alles gedronken. Bier, wijn en Patxaranes , Baskisch borreltje  gemaakt van een mengelmoes van kruiden en bessen  met 20% alcohol.

IMG_0218

Probeer het ook. Beetje nippen aan een klein glaasje. Chips, nootjes erbij en de dag is compleet om af te sluiten. Het avondgesprek ging over geld. Schenk je regelmatig aan je kinderen, geef je ze zo iets, hoe leef jezelf, ben je zuinig?  Mijn vrouw is straks de rijkste vrouw op het kerkhof zegt een van de hospitaleros. Waar we natuurlijk allemaal hartelijk om lachen 🤓Vannacht heeft het gevroren, om 7 uur is het 1 graad. De fietsers van gisteravond hebben nog wat tijd nodig om op hun gehuurde fiets de pedalen te zetten, stuur recht, tassen erop en dan willen ze vandaag nog 90 km fietsen. Huur van de Trek fiets inclusief tassen en transport naar hier en straks ophalen in Santiago  € 240,- voor 7 dagen. Zijn jongen mannen van 39 en 41 jaar die zal dit best lukken vandaag ondanks dat het nog koud is. Voor vertrek gaan ze eerst nog koffiedrinken. Een Schotse dame met mooi donkerrood haar was aan het wachten op 2 medepelgrims waar ze gisteren mee gelopen had. Een Italiaan en een Braziliaan. Met handen en voeten hebben ze gesproken. Daar ze zolang had moeten wachten was ze haar stokken vergeten. Een was ze al kwijt meende ze. Extra terug gekomen om die ene op te halen. Bleken ze beiden hier nog keurig bij de voordeur te staan😊. Zoveel mensen, zoveel verschillende verhalen hoor je. Zo ook een Australische pelgrim die erachter was gekomen dat zijn creditcard was gebruikt en hij wist niet waarvoor. Hierdoor wat van streek. Hij had weinig cash, wel nog een American Express kaart. Daar kan hij geld mee pinnen bij een ATM? Dacht ik afgelopen week ook. Een bedrag van € 74,40. Met Casino…… erachter. Dacht ben toch niet in een casino geweest onderweg. Blijkt dit het  tankstation in Frankrijk te zijn toen ik nog maar voor 20 km benzine in de tank had 🤓 Ga later in de morgen nadat alle werkzaamheden klaar zijn, vandaag als extra, de verdiepingen dweilen, met Dimph al wandelend naar de Ibañeta pas op 1057 m hoogte.

IMG_0212IMG_0209IMG_0211

Er waait een koude snijdende wind. Komt een man aangelopen met ski’s onder zijn arm. Waar die naar toe gaat? Zoveel sneeuw ligt er plaatselijk niet. Het pad ernaartoe is ijzig, goed opletten voor ons. Even verder gaat een groep buspelgrims omlaag. Een man met een brace om zijn been is uitgegleden.

IMG_0208

‘s Middags komen veel pelgrims verkleumd binnen. We bieden de mogelijkheid om in het keuken gedeelte warme thee te drinken. Er zijn tot nu toe geen spectaculaire dingen gebeurd. Om 18.30 uur kwamen 5 vrouwen uit Alicante. Met de auto naar Estella, is  iets meer dan 600 km. Daarna met taxi tot hier. Vanaf morgen in 4 dagen 90 km terug naar Estella lopen en daarna naar huis.

1. Marjan:
    27 maart 2024
    Jullie in de sneeuw, wij na vorige week volop zon nu op de Spiritual flink in de regen. Temperatuur tussen 5-10 graden. Storm op zee. We moeten afwachten of we morgen de Translation Route per boot kunnen maken. Voor vandaag was alles gecanceld. Anders de bus. Santiago komt dichterbij.
  2. KeesS:
    Hoi Miets,
    Zelai-berri heb je wel nodig om op te warmen.
    Wat een bikkels al die Pelgrims die de kou trotseren.
    En voor jou chapeau.
  3. Toos:
    27 maart 2024
    Weer hele belevenissen Miets.Gelukkig hoef je pas 5 april op de fiets.
    Dan misschien betere temperaturen.Geniet van alle verhalen en werken in Roncevalles.
  4. Annie:
    27 maart 2024
    Zoveel verschillende pelgrims, iedereen heeft zijn eigen doel om op pad te gaan,
    ‘‘s avonds na gedane arbeid een drankje is niet verkeerd, Miets voor Jouw zeker bijzonders,
    Proost 🥂
  5. Titia:
    28 maart 2024
    Wat een kou nu in Spanje. Respect voor de pelgroms die nu al onderweg zijn 🙏🙏
    Hoop voor jou dat het weer gauw beter wordt👍👍
  6. Mien Olislagers:
    28 maart 2024
    Ongelooflijk die sneeuw bij jullie wel mooi om te zien.
    Niet fijn voor de pelgrims bedankt weer voor je prachtige verhaal . Fijn dat je de stokken mee genomen had 👍 zo kon jij je goed verplaatsen om een eind te wandelen. Groetjes Mien
  7. Thea:
    29 maart 2024
    Wat zijn het toch velen,die de pelgrim lopen!
    GROOT CHAPEAU😍👍😘
  8. Marian Rijksen:
    29 maart 2024
    Moets, geweldig wat je allemaal doet en meemaakt.

Jouw reactie