Vrijdag 29 maart. Dag 12. Roncesvalles

29 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

Vannacht hadden we 137 overnachtingen.       Er was een prijsvraag aan verbonden. Wie van de hospitaleros de juiste inschatting had gemaakt. Gereserveerde bedden en de pelgrims die zo aankomen. Dimph zat er het kortste bij en kreeg als cadeautje een belletje met Maria en kind op.

IMG_0260

Vanmorgen had ik wekdienst. Dat betekent voor 6 uur op, geldkist mee naar beneden nemen, bagage innemen van pelgrims die kiezen voor bagage transport. Envelop met geld erin, naam en telefoonnummer van de betreffende, plaats waarnaartoe en welk adres. Sommige moeten nog geld wisselen zodoende de geldkist. Vandaag kiezen wel 30 pelgrims voor bagage transport. Om 6 uur gaat het licht aan en om 6.30 uur start de Gregoriaanse muziek. Geeft het gevoel dat de monniken uit het klooster voor je aan het zingen zijn🤓Het regent en de meeste pelgrims vertrekken met regencape. Sommige hebben hulp nodig om de cape over de rugzak te krijgen. ‘t Is een drukte van belang zo in de gang.  Tussen de gevonden/achtergelaten spullen zitten vaak de gekste dingen, vandaag een snuifdoosje met pruimtabak.

IMG_0253

Vanmorgen gaan we koffie drinken bij  Casa Sabina een andere eet/ slaapmogelijkheid van het klooster. Hier gaan we de komende week eten en drinken. Vandaag Goede Vrijdag geeft het verschillende vis mogelijkheden. En dan in de vastentijd zo’n heerlijk eten krijgen.

IMG_0261IMG_0262IMG_0263

Groenten met geitenkaas. Heek met aardappel en als toetje kwarktaart met yoghurt ijs en vruchten.                                                     Het is een heftig dagje geweest voor de aankomende pelgrims met de aanhoudende regen de hele dag. We geven warme thee en kleine handdoekjes zodat ze gezicht en vaak de bril af kunnen drogen. De  hele corridor (gang) hangt vol met regenkleding.

IMG_0265

De schoenen worden volgepropt met kranten die we hiervoor klaar hebben liggen. In de hoop dat ze morgen een beetje droog zijn. In de wasserij hebben we het eveneens hartstikke druk. Kleine en grote wasjes doen we en alles in de drogers, die vandaag overuren maken.

IMG_0264

Gracias gracias horen we vaak vandaag. Er zijn heel veel Spanjaarden onderweg.                                            Voor de eerste keer hebben we een groepsfoto gemaakt 😊

IMG_0255

1. Margreet:
    Hoi Miets,
    Wat een goed werk doen jullie. Dan heb je wel een heerlijke maaltijd verdiend.
    Succes en hele mooie paasdagen 🐣 met de groep.
    Groetjes, Margreet
  2. Marian Beurskens:
    Leuk om te lezen Miets!
    Fijne paasdagen, hopelijk snel wat beter weer
  3. Titia:
    29 maart 2024
    Toch al veel pelgrims onderweg🥾🥾
    En dan zo'n regen constant😡🌧🌧
    Het is wel hard werken he. Fijne paasdagen🥚🥚
  4. KeesS:
    Fijne paasdagen Miets.
  5. Mien Olislagers:
    29 maart 2024
    Hoi Miets hele mooie Paasdagen gewenst. Ook voor jullie hele team mooie Paasdagen jullie doen geweldig goed werk de pelgrims zijn jullie dankbaar.
  6. Marja:
    Felices Pascuas🐣
  7. Thea:
    30 maart 2024
    Inderdaad ,wat een mooi en afwisselend werk!😍👍
    Met veel voldoening😍👍🤗😘
  8. Hanny:
    Een betekenisvolle Pasen, Miets
    Geniet ervan. Hopelijk snel wat beter weer.
  9. Ageeth:
    30 maart 2024
    Fijne paasdagen Miets. Wij lezen elke dag met veel plezier je blog.
    Lieve groetjes Walter en Ageeth
  10. Marjan:
    Fijne Pasen.
    Wij gaan morgen naar de mis in de kathedraal en 's middags de bus terug naar Porto.

Jouw reactie