Zaterdag 30 maart 13e dag Roncesvalles

30 maart 2024 - Roncesvalles, Spanje

Gisteren begonnen we aan onze tweede week. De dagen vliegen voorbij, mede door de afwisseling van werkzaamheden.                     165 vermoeide en natte pelgrims hebben overnacht. Tot nu toe is dit het hoogste aantal na opening van de Albuerge 8 maart. Verschillende willen nog graag een nachtje blijven. Dit kan helaas niet. Veel is hier aan         “ regels” gebonden. Tot na 22 uur is er gewerkt om de natte was van de pelgrims droog te krijgen. Tevens de proppen krantenpapier uit de doorweekte schoenen gehaald zodat die konden nadrogen.

IMG_0266

Afgelopen nacht heeft het gevroren, warm aangetrokken vertrekken de pelgrims.  Ruim in de waskeuken de vele handdoeken die we gisteren gebruikt hebben en weer gewassen op. Hopelijk niet meer nodig dan hebben we “ beter” weer.                   Vandaag paaszaterdag mogen we 3 etages poetsen 🤨. Met inzet van allen lukt dit prima. Het groepsgebeuren is dan wel een dynamisch gebeuren, maar de denkwijze van ieder individu is anders en dat moet maar net klikken. Duidelijkheid is wel geboden, zodat je weet waar je af en aan bent. Dat is niet altijd het geval. Het zonnetje probeert door te komen  en dan is het na gedane arbeid goed rusten buiten op een bankje wachtend op de rest van de groep om te gaan koffiedrinken.

0984c84b-527e-4ef5-8219-b94cf8e481c3

Maak later weer een wandeling met Dimph naar Burguete. Bezoeken het kerkhof met groene vakken en aparte stenen. Familiegraven? Tekst erop bijna niet te lezen. In een apart kapelletje staan 2 karren waar een kist oppast.

IMG_0268IMG_0269

In een wei heel veel paarden die dik in de haren zitten. Heb gevraagd welk ras. Vertelde men Raza Burguete. Paardenras uit deze streek.

IMG_0270IMG_0271

Even verder een opstelling van hooimijten. De eerste blijkt een mijt  te zijn  met allerlei gras kruiden en varens. Gebruikt als ondergrond ipv stro in de stal,. De tweede hooi. De derde had iets met traditie te maken tussen kerst en nieuwjaar werd hier onder gestookt, dan een opstelling om hout te drogen, alhoewel de achterkant met klei was afgewerkt.

IMG_0273IMG_0274

Vandaag hadden de meeste pelgrims meer geluk met het weer. Behalve na 16 uur toen het weer regende. Een Griekse dame die al voor de regen binnen was had het boven op de Ibañeta pas helemaal gehad vertelde ze. Huilend kwam ze binnen. Als ze daarboven dood was neergevallen had het haar niets kunnen schelen. Ze had gebeden: God take you with me. Uiteindelijk is het haar toch gelukt. Ik zei dan ook tegen haar dat ze ondanks de tegenvaller, trots op zichzelf mocht zijn. Ze klaarde helemaal op. Ik dacht bij mezelf wat zou ik nodig hebben wanneer het tegenzit? Een vriendelijk woord, bemoedigend klopje op de schouder, iets te drinken?
Vanavond is de herberg langer open ivm de viering in de kerk om 21 uur. Kunnen we eerst om 23 uur de laatste ronde doen, wc papier checken, deuren sluiten en de lichten uit doen. Wordt een kort nachtje daar de klok een uur vooruit wordt gezet. Aan al mijn volgers mooie Paasdagen 🐣 met beter weer dan hier in Roncesvalles.

IMG_0275

1. Irma Schrooyen:
    30 maart 2024
    Alweer een goed gevulde en intens beleefde dag !
    Wat kan je het allemaal goed verwoorden.
    Ik ben helemaal mee.
    Voor jou en het hele team "mooie Paasdagen"
  2. KeesS:
    30 maart 2024
    Prachtig zoals je die mevrouw weer oppept.
    En dan al dat werk met die inmiddels al bijna 1000 pelgrims.
    Geweldig.
  3. Rezy Snijkers:
    30 maart 2024
    Miets jou kennende ga je dit nog vaker doen.. Het is je op het lijf geschreven.. Een ervaringsdeskundige op alle gebied.. Geweldig.. Geniet van de paasdagen, de pelgrims en hopelijk eindelijk zo'n.. Jullie verdienen het.. Chapeau.
  4. Mien Olislagers:
    30 maart 2024
    Hoi Miets voor morgen een mooie Paaszondag . Je bent ook van alle markten thuis geweldig hoe jij die Mevrouw weer opbeurende top een dikke 👍
  5. Titia:
    31 maart 2024
    Dat had die vrouw net nodig, een opbeurend woord👍🙏
    Ik denk dat jij dat ook op de camino wel zou krijgen hoor, als je het nodig zou hebben🥰
    Fijne paasdagen gewenst en hopenkijk komt er wat beter weer aan☀️☀️ voir jullie en alle pelgrims die onderweg zijn🥾🥾
  6. Gonny:
    31 maart 2024
    Allemaal hele fijne paasdagen. Jullie zijn kanjers
    Wat een mooi werk.
  7. Veronic Thiessen:
    31 maart 2024
    Miets, jij mag ook enorm trots zijn op jezelf!! Hoe jij met allerhande situaties omgaat, anders-doeners en -denkers en daar beschouwend over verteld en op foto vastlegt is een topprestatie en je bruist van energie.
  8. Anne-Miek:
    1 april 2024
    hoi Miets. Jouw verhalen en avonturen weer even bijgelezen, daar was ik de laatste dagen niet aan toe gekomen. Hard werken maar je maakt ook mooie dingen mee. Je kunt echt iets voor mensen betekenen. Dat geeft veel voldoening denk ik. Succes met je tweede en laatste? week in het klooster.
  9. Thea:
    2 april 2024
    Sluit me weer aan bij die mooie reacties‼️
    Mooi die verschillende karakters met hun verhalen😍
    Wat een kracht kan men daaruit halen🙏🏻😍👍

Jouw reactie