Donderdag 6 oktober 3e wandeldag

6 oktober 2022 - Zumaia, Spanje

Om 6.15 uur hoor ik zingen. Iets over Jezus the Lord. Sjaloom, vrede voor ons allen.  Alhoewel deze commune niet op een Goddelijke inslag berust, tenminste dat heb ik gisteren begrepen. Besluit om 6.30 uur op te staan, ben toch wakker. Met 8 personen is er 1 badkamer en wc. De bewoners gebruiken deze ook. Gisteravond was het te laat om de kleren te wassen, dus alles gaat zo weer mooi aan. Maakt ook niets uit over een half uur zijn ze net zo “schoon” dan gisteren toen we hier aankwamen 🤓Heb redelijk geslapen op de slappe matras. Mijn schouders en heupen zijn gevoelig. Is natuurlijk ook wennen het dragen van de rugzak. De Duitse nu niet sprekende Hendrik heeft op z’n t shirt “ Mother Earth is speaking it’s time to listing” staan. Uiteindelijk starten we rond 8.45 uur na al de gesprekken met de interessante mede pelgrims. De surfende Française komt er ook nog bij, die heeft ergens achteraf op het erf geslapen. Nog 787 km te gaan naar Santiago staat op een bordje langs de weg. Rond 10 uur zijn we in Orio, de kerk is gebouwd op een rots, helaas niet open voor een stempel . Wegwerkers zijn de bermen aan het maaien het ruikt heerlijk. Op de kaart leek het een makkelijke route vandaag, het is klimmen en dalen met 10% stijgingen. Tussen de druiven velden door. Komt een hele ploeg plukkers langs, tangetje in de hand. Even verder een wijn domein. De weg loopt op een gegeven moment weer langs de kust en de zee. Golf van Biskaje. Zie beneden een grote stad, Zarautz liggen. Fietsers gaan al puffend de berg omhoog die ik nu fijn omlaag kan lopen 🤓over een smal pad langs de grote weg. 8.5 km gelopen tot 11 uur. Het is 20 graden. Aangenaam wandelweer. Transpireren doen we toch. Lopen naar het strand om iets te drinken op een van de terrassen. Zien surfers 🏄‍♂️ in de zee, die les krijgen. Wandelaars over de boulevard. Lang niet zo druk dan gisteren in San Sebastián. Het is ondertussen 13 uur voor we weer vertrekken. De golven beuken op de rotsen. Mooi geluid. Je ruikt de zee. Hengelaars proberen een visje te vangen. Kom de Deense Julia tegen die loopt met mij mee. De andere 3 van vannacht is ze kwijt geraakt. Watertap punten komen we regelmatig tegen. Is wel handig om de drinkfles te vullen.  Om 16 uur zijn we in Zumaya, waar we slaapplek gaan zoeken. Gaan eerst iets drinken en dan verder. De Duitse Clarie, Zwitserse Carolien en Esther uit Zweden  zijn we voorbij gelopen. Die zouden ergens in een glampingtent overnachten. Dacht geen trappen meer vandaag, helaas 96 naar de kerk die wel open is maar geen stempel. Weer gaat de weg omhoog. Om 17.15 uur komen we aan na 22 wandel km bij Agroturismo Santa Klara. Prachtig gelegen “ hoog” op de berg uitkijkend over de zee. Koeien, geiten, kippen hebben ze op dit bedrijf. En 4 blaffende honden waarvan er 2 gelukkig aan een touw. Daar kwam ik achter toen ik rondom het bedrijf liep. Voor €30,- p.p. slapen we hier zonder eten helaas. Om weer naar beneden te gaan is geen optie voor ons. Via Google translate heeft de eigenaresse ons geprobeerd uit te leggen hoe de automaat werkt waar kant en klaar eten inzit. Dat kunnen we warm maken in de keuken die er is. Op mijn vraag of zij niet voor ons iets wilde koken liet ze ons haar net geopereerde hand zien. Carpaal tunnelsyndroom. Ze belt haar dochter die ons probeert uit te leggen hoe de automaat werkt en haar moeder niet voor ons kan koken. Later brengt de eigenaresse ons een pak pasta en pakje tomaten saus. Dat wordt ons avondeten. Olijven en chips uit de automaat eten we erbij. Een mens is gauw content wanneer er niets anders is. Ondertussen zijn er meer pelgrims gearriveerd. 2 Italianen die geen andere taal spreken, een Frans stel alleen Frans en wij dan 3 Hollanders die geen Italiaans en Frans spreken. Ons wasje hangt te drogen voor de kachel in de gemeenschappelijke ruimte. Marja en Lydia houden zich bezig met de route voor morgen daar er ook geen ontbijt zal zijn. We hebben nog brood van gisteren en vandaag daar zullen we het mee doen. Komt wel koffie en melk vertelt mevrouw. Morgen na 10 km in Deba zullen we iets te eten vinden. Het lukt me helaas niet om foto’s toe te voegen😩